Soczewica - charakterystyka, rodzaje, właściwości

Soczewicę pokochali wegetarianie, coraz częściej pojawia się też jako składnik tradycyjnych potraw. Jest bogatym źródłem białka, potasu oraz kwasu foliowego. Dowiedz się, jakie jeszcze inne cenne właściwości ma soczewica!

Zobacz film: "Korzyści z jedzenia warzyw strączkowych"

1. Soczewica - charakterystyka

Soczewica należy do roślin strączkowych. Jest uprawiana w wielu krajach na świecie. Największe uprawy znajdują się w Kanadzie, Turcji, Indiach oraz Stanach Zjednoczonych. Nasiona soczewicy są cennym produktem szeroko wykorzystywanym przez pasjonatów sztuki kulinarnej. Strąki soczewicy zawierają jedno albo dwa nasiona.

Zazwyczaj mają okrągły, sercowaty lub owalny kształt. Mogą mieć różnorodną barwę. Możemy w nich znaleźć składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, m.in. białko, potas, cynk, fosfor, żelazo oraz błonnik.

To wszystko sprawia, że soczewica coraz częściej stanowi podstawę codziennego jadłospisu. Powinny jednak unikać jej osoby z zaburzeniami pracy układu pokarmowego. Soczewica jedzona w nadmiarze może być bowiem przyczyną problemów z trawieniem, wzdęć oraz fermentacji w jelitach.

6 rzeczy, które sprawiają, że warzywa w twojej diecie są mniej zdrowe
6 rzeczy, które sprawiają, że warzywa w twojej diecie są mniej zdrowe [8 zdjęć]

Załadowałeś swój koszyk w warzywniaku po brzegi? To świetnie! Planujesz w przyszłym tygodniu serwować...

zobacz galerię

Najwięcej witamin i minerałów znajduje się w kiełkach soczewicy. Ich spożywanie zaleca się przede wszystkim kobietom w ciąży ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego.

Jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu oraz układu nerwowego płodu. Niedobór kwasu foliowego może stać się w przyszłości u dziecka powodem zaburzenia procesu krwiotwórczego, który ma miejsce w szpiku kostnym. Poza tym kiełki soczewicy są źródłem witamin z grupy B oraz aminokwasów.

Znajdziemy w nich magnez, cynk, żelazo, fosfor, wapń oraz potas. Dzięki zawartości witaminy C zwiększają odporność organizmu oraz zapobiegają infekcjom wirusowym. Są również pomocne w leczeniu kamicy żółciowej, cukrzycy oraz miażdżycy.

Poznaj zdrowotne właściwości soczewicy
Poznaj zdrowotne właściwości soczewicy [5 zdjęć]

Soczewica wraca do łask. Ta zapomniana przez pewien czas roślina, określana niegdyś mianem „kawioru biednych”,...

zobacz galerię

2. Soczewica - rodzaje

Wyróżnia się kilka rodzajów soczewicy. Największą popularnością cieszy się tzw. soczewica czerwona, która jest idealnym dodatkiem do zup i sosów. Inną często stosowaną odmiana jest soczewica brązowa. Ma intensywny smak, często dodaje się ją do pasztetu, kotletów lub pieczywa. Dużo bardziej delikatny smak ma soczewica zielona. Trudno się rozgotowuje, w związku z tym doskonale nadaje się sałatek, pierogów lub jako farsz do krokietów.

Równie łagodnym smakiem wyróżnia się soczewica żółta. Na półkach sklepowych można również znaleźć soczewicę czarną, koralową oraz pomarańczową oraz francuską soczewicę du Puy, która odznacza się najbardziej wyrazistym zapachem, ale jednocześnie dość wysoką ceną. Z soczewicy produkuje się również mąkę.

Przygotowanie soczewicy zależy od jej rodzaju. Najkrócej gotuje się czerwoną i żółtą – około 15 minut, najdłużej brązową – może wymagać nawet godzinnego gotowania. Poza tym należy ją wcześniej namoczyć (ok. pół godziny). Soczewica nie powinna być przechowywana dłużej niż rok. Przez ten czas mimo zmiany koloru zachowuje swoje cenne właściwości soczewicy oraz smak. Sól należy dodać dopiero pod koniec gotowania, aby ziarna nie stały się zbyt twarde. Po ugotowaniu nadaje się do spożycia maksymalnie przez tydzień.

Zobacz także:

3. Soczewica - właściwości

Soczewica ze względu na swe właściwości odżywcze soczewicy oraz właściwości zdrowotne zdobywa coraz więcej zwolenników nie tylko wśród osób będących na diecie wegetariańskiej. To nie tylko źródło znakomicie przyswajalnego białka, ale też składników mineralnych, np. takich jak wapń i fosfor. Dania z soczewicą to znakomita propozycja obiadowa dla osób, które muszą zrezygnować ze spożywania mięsa ze względów zdrowotnych.

Soczewica wpływa pozytywnie na procesy trawienne, regulując wytwarzanie soków żołądkowych. Pomaga również w przywróceniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Spożywanie soczewicy zaleca się osobom chorującym na nadkwasotę lub refluks żołądkowo-przełykowy.

Zobacz także:

Dzięki zawartości błonnika zmniejsza poziom cholesterolu oraz reguluje stężenie glukozy we krwi. Soczewica ma dość niski indeks glikemiczny, w związku z tym może być bez obaw stosowana przez diabetyków.

Ważą funkcję odgrywają również zawarte w soczewicy taniny, zwane też garbnikami roślinnymi. Są to związki chemiczne, które wykazują działanie przeciwnowotworowe oraz przeciwbakteryjne. Skutecznie hamują rozwój wolnych rodników. Soczewica to również bogactwo witamin z grupy B oraz witaminy PP. Pierwsze z nich wpływają na poprawę samopoczucia, z kolei witamina PP oddziałuje korzystnie na przewód pokarmowy oraz układ nerwowy.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.