Jak wzmocnić odporność organizmu?

Przepracowanie, stres, zmęczenie, zła dieta to przyczyny osłabienia naszego układu immunologicznego. Słabsza odporność niesie za sobą poważne konsekwencje. Układ immunologiczny nie ma siły bronić się przed infekcjami wirusowymi takimi jak przeziębienie czy grypa.

1. Odporność organizmu

Rano wyrywa nas ze snu dźwięk dzwonka. No tak, czas wstawać. Powoli podnosimy się z łóżka, myjemy się i ubieramy. Patrzymy na zegarek. Znowu się spóźnimy. Już w biegu wypijamy filiżankę kawy. Następnie szybko pędzimy do pracy. Czasami zdążymy chwycić jeszcze przed wyjściem jakąś suchą bułkę. W ciągu dnia nawał roboty. Znowu nie było kiedy zjeść obiadu. Po 8 godzinach wracamy zmęczeni do domu. Jakiś porządny posiłek czy coś na szybko? Jasne, że to drugie. Może jutro będzie czas, żeby zjeść coś zdrowego. Teraz pora na relaks przed telewizorem, a potem do łóżka.

Zobacz film: "Leki biologiczne na łuszczycę"

Czy tak wygląda twój dzień? Cóż... Brak aktywności fizycznej, siedzący tryb pracy, dieta uboga w witaminy, za to bogata w tłuszcze, przebywanie w źle wietrzonych pomieszczeniach, długotrwały stres i permanentne niewysypianie się prowadzą do osłabienia naszego organizmu i upośledzenia układu immunologicznego. A to oznacza, że jesteśmy łatwym celem dla wirusów i bakterii.

2. Jak wzmocnić odporność naszego organizmu?

  • Witamina D. Jej niska podaż może powodować spadek odporności oraz wzrost zachorowań. Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) witamina D bierze udział w procesie podziału komórek, a dodatkowo pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego, utrzymaniu zdrowych kości, prawidłowym wchłanianiu/wykorzystywaniu wapnia i fosforu, właściwym funkcjonowaniu mięśni, zachowaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi i zdrowych zębów. Niestety, bardzo trudno jest utrzymać odpowiedni poziom tej witaminy bez jej suplementacji. Dlatego też – szczególnie w okresie jesienno-zimowym – zaopatrzmy się w odpowiednie suplementy.
  • Witamina C i rutyna. Pomagają przywrócić i zachować odporność organizmu. Dzięki tym substancjom wzmacniana zostaje bariera ochronna, która broni organizm przed atakiem wirusów i bakterii. Witamina C poprawia przemianę materii, obniża stężenie cholesterolu, a także uczestniczy w produkowaniu hormonów zwalczających stres. Ponadto uwalnia nasz organizm od nadmiernej ilości ołowiu. Poza wspomaganiem układu immunologicznego, rutyna eliminuje wolne rodniki odpowiedzialne za powstawanie raka. Wzmacnia i przedłuża działanie witaminy C.
  • Cynk. Ma działanie przeciwzapalne. Pomaga utrzymać w organizmie prawidłowy poziom witaminy A, która odpowiada za funkcjonowanie bariery odpornościowej.
  • Aktywność fizyczna – zwłaszcza ta na świeżym powietrzu. Dzięki niej dotleniamy organizm i zwiększamy odporność.
  • Owoce i warzywa. Powinny znajdować się w codziennym jadłospisie człowieka. Witaminy i mikroelementy w nich dostarczane wpływają korzystnie na przemianę materii.
  • Woda. Dorosły człowiek powinien wypijać jej do 3 litrów dziennie. Woda wypłukuje szkodliwe produkty przemiany materii i nawilża organizm.
  • Odpoczynek. Wysypianie się i pozytywny nastrój pomogą utrzymać odporność organizmu na właściwym poziomie.

Sposobów na wzmocnienie układu immunologicznego jest wiele. Stosując kilka metod na raz, zwiększasz swoje szanse na skuteczną profilaktykę zdrowotną.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!