Ogórek - skład, zalety, ochrona przed nowotworami, wpływ na cerę, wpływ na włosy, wpływ na świeży oddech

Cenimy je przede wszystkim za orzeźwiający, delikatny smak. Ogórki są popularnym dodatkiem do sałatek lub kanapek, chociaż mało kto pamięta, że warzywa te "kradną" witaminę C z innych produktów, utleniając ten składnik. Nie warto więc łączyć ich z pomidorami czy papryką (chyba, że wytworzymy między nimi "barierę", np. zrobimy surówkę ze śmietaną, jogurtem, olejem). Ogórki mają jednak wiele innych zalet. Przekonajmy się, dlaczego ogórki należy jeść częściej.

Zobacz film: "Dlaczego warto jeść ogórki?"

1. Ogórek - skład

Ogórki składają się w 98 proc. z wody – spożywanie ich to świetny sposób nawadniania dla osób mających problemy z regularnym spożywaniem płynów. Ogórki nie są jednak witaminowymi rekordzistami - owszem zawierają witaminy A, K i witaminy z grupy B(B1, B3 i B6), ale w niezbyt dużych ilościach. Siła ogórków tkwi w innych składnikach - błonniku, mikro- i makroelementach czy antynowotworowych kukurbitacynach.

2. Ogórek - zalety

Ogórki zawierają błonnik pokarmowy. Składnik ten nie tylko reguluje pracę układu pokarmowego, ale również szybko zapewnia uczucie sytości. Poza tym ogórki mają niewiele kalorii (14 kcal/100 g) i w ramach przekąski można chrupać je do woli. Działają też lekko moczopędnie, usuwają nadmiar toksyn i odkwaszają organizm. Regularne spożywanie ogórków pomaga zniwelować problemy trawienne - zgagę i zaparcia.

Pamiętajmy tylko, że większość cennych składników znajduje się w skórce ogórka, a nie w miąższu. Jednak trzeba na nią uważać - dla niektórych osób może okazać się zbyt ciężkostrawna.

W ogórkach zawarte są sterole roślinne, które dobrze znane są z korzystnego wpływu na układ sercowo-naczyniowy, ponieważ obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. Dzięki zawartości błonnika, potasu i magnezu, mają również wpływ na regulację ciśnienia krwi. Ze względu na niski indeks glikemiczny (15) ogórki bez ograniczeń mogą jeść diabetycy.

Najzdrowsze owoce i warzywa
Najzdrowsze owoce i warzywa [6 zdjęć]

Zapewne wiesz, że warto w codziennej diecie znaleźć miejsce dla warzyw i owoców. Produkty te to istne...

zobacz galerię

3. Ogórek - ochrona przed nowotworami

Bronią w walce z nowotworami są kukurbitacyny - związki odpowiedzialne za gorzkawy smak ogórków. Naukowcy odkryli, że mogą one chronić przed rozwojem raka trzustki. Ważny jest szczególnie jeden z nich - kukurbitacyn B (CuB), który hamuje również wzrost komórek odpowiedzialnych za rozwój raka prostaty. Za antynowotworowe działanie ogórków odpowiedzialne są także trzy rodzaje lignanów (lariciresinol, secoisolariciresinol i pinoresinol).

4. Ogórek - wpływ na cerę

Codziennie powinniśmy wypijać ok. dwóch litrów płynów. Nie muszą pochodzić one tylko z wody lub soków, część mogą stanowić np. warzywa. Ogórek świetnie się tu sprawdzi - jest bardzo orzeźwiający i 95 proc. składa się z wody. Taki zastrzyk płynów doskonale wpłynie też na stan skóry - nie tylko ją nawilży, ale dostarczy też ważnych składników - potasu, magnezu i krzemu, które odświeżają, oczyszczają i lekko ściągają cerę.

Wystarczy kilka razy w tygodniu kłaść na twarz plasterki ogórka lub przemywać ją świeżo wyciśniętym sokiem. Witamina K zawarta w ogórku delikatnie rozjaśnia cerę, a witamina C walczy z wolnymi rodnikami i opóźnia procesy starzenia się. Z kolei położenie na kilka minut plasterków ogórka na powieki to jeden ze skutecznych sposobów redukujących worki i cienie pod oczami.

Zobacz także:

5. Ogórek - wpływ na włosy, paznokcie i stawy

Ogórki zawierają krzem - pierwiastek, którego ilość w organizmie spada wraz z wiekiem. Zależy od niego budowa skóry, włosów i paznokci. Wzmocnienie ich struktury i poprawa elastyczności możliwe są dzięki kolagenowi i elastynie, które produkowane są właśnie dzięki m.in. krzemowi zawartemu w ogórku. Wpływa on również na produkcję keratyny, która zapobiega wypadaniu włosów, przyspiesza ich wzrost i wzmacnia paznokcie.

Ten składnik zawarty w ogórku jest także niezbędny do produkcji chrząstki stawowej, która zapobiega dokuczliwym bólom stawów, utrzymuje odpowiedni poziom wody w maziówce stawowej i umożliwia właściwy rozkład obciążeń aparatu ruchu.

6. Ogórek - wpływ na świeży oddech

Chlorofil, któremu ogórek zawdzięcza swój kolor, łączy się z częścią toksyn, a te szybciej są wydalane z organizmu. W związku z tym ogórki są polecane m.in. osobom zmagającym się z nieświeżym oddechem i przykrym zapachem pocenia się. Są to bowiem objawy zbyt dużej ilości szkodliwych substancji w organizmie.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!