Seler naciowy - właściwości, wartości odżywcze

Seler naciowy przybył do nas z terenów z pogranicza Azji i Europy, w naturalnych warunkach występuje w nadmorskich rejonach. Coraz częściej jest też warzywem uprawianym w krajach klimatu umiarkowanego. Jest już znany od czasów starożytnych już starożytni Egipcjanie jedli seler naciowy, który rósł dziko. Dlatego jest uznawany za jedno z najstarszych warzyw.

spis treści

Zobacz film: "Dieta celebrytów – sok z selera"

1. Seler naciowy - właściwości

Seler jest stałym gościem prawie każdej kuchni polskiej, zwłaszcza bulwa selera jest często elementem polskich dań. Dużą popularnością zaczyna się także cieszyć zielona odmiana selera naciowego z chrupiącą, długą łodygą, którą charakteryzuje specyficzny lekko pikantny smak.  Łodyga selera jest zakończona drobnymi listkami. Seler naciowy wraca do żywieniowych łask, ponieważ nadaje się nie tylko, jako składnik dań, ale też, jako przekąska podawana na zimno. Łodyga selera naciowego doskonale smakuje z różnym rodzajem dipów.

Seler naciowy jest bardzo często stałym składnikiem diet osób odchudzających się, a jest to spowodowane tym, że idealnie wspiera proces spalania zbędnego tłuszczu.

Czy warto jeść seler naciowy?
Czy warto jeść seler naciowy? [7 zdjęć]

Seler naciowy był znany już w czasach starożytnych, a od niedawna jest jednym z najmodniejszych warzyw....

zobacz galerię

Zaletą selera naciowego jest to, że zawiera niewiele kalorii, ponieważ w 100g znajduje się jedynie 5 -7 kalorii. Seler naciowy oczyszcza organizm usuwając niebezpieczne dla organizmu toksyny tym samym znacznie wspierając funkcjonowanie wszystkich narządów.

Seler naciowy działa pozytywnie na procesy trawienne, zapobiega m.in. zaparciom. Seler naciowy działa nie tylko wewnątrz organizmu, ale również na zewnątrz przykładowo działa odmładzająco na skórę. Sok wyciśnięty z selera może odżywić włosy, którym nadaje zdrowy wygląd.

Seler naciowy to także cała gama witamin i składników mineralnych dla przykładu żelazo, magnez, cynk, fosfor, potas, wapń. Specjalistyczne badania dowodzą, że systematyczne jedzenie selera naciowego pod różną postacią znacznie redukuje obrzęki. Seler naciowy zwłaszcza sok z selera pomagają w łagodzeniu bólu związanego z artretyzmem.

Niektórzy uważają, że seler naciowy jest warzywem, które wspiera libido. Dlatego korzystnie jest spożywać nie tylko surowy seler naciowy w sałatkach, jedząc łodygę selera z dipem, ale również przyrządzać odżywczy sok z selera.

To też warto wiedzieć

2. Seler naciowy - wartości odżywcze

Seler naciowy to bogactwo składników mineralnych i witamin. Łodyga, liście to źródło witaminy E, witamin z grupy B. W zielonej natce selera kumulują się przeciwutleniacze, które redukują wolne rodniki negatywnie działające na wszystkie komórki organizmu. Seler naciowy to też ogromne pokłady kwasu foliowego, witaminy E, witaminy C i witaminy A.

Badania naukowe dowiodły, że seler naciowy posiada w sobie nawet 86 zróżnicowanych substancji odżywczych, które mają bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie i pracę narządów wewnętrznych. Olejek aromatyczny z selera naciowego ma właściwości działające bardzo kojąco na cały układ nerwowy. Natomiast olej z nasion selera może być wsparciem podczas kuracji nadciśnienia.

Seler naciowy dzięki zawartości substancji odżywczych, olejków eterycznych idealnie sprawdzi się, jako przystawka, ponieważ pobudza apetyt. Może być także zastosowany w zupach, dipach, sałatkach, a nawet koktajlach.

Dużą zaletą selera naciowego jest to, że nie jest wymagający, jeśli chodzi o kwestię przygotowania dania. Wszelkie sałatki, a także przekąski z selera naciowego wykonuje się bardzo szybko.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Seler naciowy (nie solony) dzięki zawartości potasu, pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. W medycynie orientalnej wykorzystywany jest do leczenia nadciśnienia. Działa korzystnie na pracę nerek, przyspieszając oczyszczanie organizmu. Chorym na dnę moczanową zaleca się picie herbaty z nasion selera naciowego.

Seler naciowy należy do roślin, które mogą kumulować duże ilości azotanów. W związku z tym, nie powinien on być podstawą diety odchudzającej. Zaleca się spożywanie go w umiarkowanych ilościach.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy