Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Monika Łapczyńska

Diagnostyka niepłodności

Avatar placeholder
04.01.2023 13:05
Diagnostyka niepłodności
Diagnostyka niepłodności (Shutterstock)

Problemy z zajściem w ciążę ma co szósta para na świecie. Niepłodność dotyczy około 16% związków w wieku reprodukcyjnym. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) traktuje niepłodność jako chorobę, a ze względu na jej duży zasięg - nawet za chorobę społeczną. Diagnostyka niepłodności to ogół specjalistycznych badań, które pozwalają potwierdzić niepłodność i ustalić jej podłoże. Znając przyczyny niepłodności, możliwe jest wprowadzenie leczenia i niezbędnych zmian stylu życia, które zwiększą szansę na zapłodnienie i urodzenie dziecka.

spis treści

1. Wywiad lekarski przy niepłodności

Niepłodność nie jest chorobą pojedynczej osoby, lecz dotyczy związku. Dlatego problemy z zajściem w ciążę powinny martwić nie tylko kobietę, lecz również jej partnera. W postępowaniu diagnostycznym pierwszy etap stanowi wywiad z pacjentami – zarówno z kobietą, jak i z mężczyzną. Lekarz powinien przeprowadzić go szczegółowo i zapytać o:

  • ogólny stan zdrowia partnerów – wykluczenie cukrzycy, chorób tarczycy, nadnerczy, chorób nowotworowych, immunologicznych itp.;
  • przebyte choroby – np. świnka, zapalenia narządów płciowych;
  • rytm krwawień miesięcznych i ich charakter;
  • ewentualne poronienia samoistne i/lub sztuczne;
  • wiek partnerów;
  • zawód partnerów;
  • interwencje operacyjne, głównie w obrębie jamy brzusznej i miednicy;
  • częstotliwość stosunków płciowych;
  • stan psychiczny partnerów;
  • przyjmowanie leków (głównie cytostatyków).

2. Badania przy problemach z zajściem w ciążę

  • Badanie ginekologiczne – ocenia budowę anatomiczną żeńskich narządów rozrodczych, badanie pH śluzu szyjkowego, procesów zapalnych żeńskich narządów płciowych, ocena stanu szyjki macicy.
  • USG przezpochwowe – nieinwazyjne badanie niepłodności. Umożliwia zobrazowanie struktury jajnika i błony śluzowej macicy.
  • HSG – histerosalpingografia, badanie to polega na podawaniu środka cieniującego (kontrastu) od strony szyjki macicy i wykonywaniu zdjęć radiologicznych. Ta metoda pozwala na zdiagnozowanie wielu nieprawidłowości macicy i niedrożności jajowodów.
  • Badanie andrologiczne mężczyzny – ocenia stan jąder, naczyń żylnych powrózka nasiennego. Obejmuje badanie USG jąder, biopsję jąder i flebografię (badanie kontrastowe żył).
  • Badanie endoskopowe – obejmuje histeroskopię i laparoskopię. To metoda diagnozowania stanu anatomicznego narządów rodnych kobiety. Laparoskopia pozwala precyzyjnie ocenić stan anatomiczny narządów rodnych, w tym jajowodów, a histeroskopia – stan jamy macicy.
  • Badania hormonalne – oceniają stężenie gonadotropin FSH i LH w surowicy, stężenie prolaktyny, stężenie steroidów płciowych (m.in. progesteronu i testosteronu) oraz stężenie hormonów tarczycy.
  • Badanie nasienia – określa liczbę plemników na 1 ml nasienia, ruchomość plemników i ich morfologię. Według standardów WHO, w spermie płodnego mężczyzny powinno się znajdować 20 milionów plemników w 1 ml nasienia.
  • Test Simsa-Huhnera – test, który pozwala rozpoznać czynnik szyjkowy niepłodności. Wykonuje się go po 2-10 godzinach po stosunku, pobierając i oceniając śluz szyjkowy, jego ilość, przejrzystość, ciągliwość oraz obecność i ruchomość plemników w tym śluzie.
  • Badanie podstawowej ciepłoty ciała (PCC) połączone z tzw. testem po stosunku (PC-test) – dokonuje się pomiarów temperatury spoczynkowej zaraz po obudzeniu, umieszczając termometr w pochwie. Pozwala to na wykreślenie diagramu temperatury i pośrednie wnioskowanie o funkcji jajników.
  • Badania immunologiczne – wykrywają u kobiety przeciwciała antyplemnikowe, które prowadzą do zlepiania plemników.
  • Badania genetyczne – koncentrują się głównie na cytogenetycznej ocenie chromosomów płciowych.
  • Badania bakteriologiczne – wykrywają i pozwalają leczyć zaburzenia flory bakteryjnej pochwy. Chodzi też o wykrywanie i leczenie zakażeń HPV.

Badanie niepłodności i dobór metod diagnostycznych są sprawą indywidualną, tzn. na każdą parę mającą problemy z zajściem w ciążę trzeba spojrzeć inaczej. Badaniu poddaje się oboje partnerów. Duże znaczenie ma tu otwartość kobiety i mężczyzny – to, czy nie wstydzą się rozmawiać o tym problemie ze sobą i swoim lekarzem. Od tego bowiem w dużej mierze zależy sukces diagnostyczny i terapeutyczny.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Następny artykuł: Antyoksydanty pomogą zwalczyć niepłodność!
Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze