Rzeżucha - właściwości, potrawy, domowa uprawa

Rzeżucha kojarzy nam się przede wszystkim z Wielkanocą. Ustawiamy wtedy na stole naczynko z rzeżuchą. Jednak często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wielkim skarbem jest ta niepozorna "zielona trawka".

Zobacz film: "Właściwości rzeżuchy"

1. Rzeżucha - właściwości

Rzeżucha to roślina, która należy do rodziny kapustowatych. Rzeżucha rośnie do kilku centymetrów wzwyż. Uprawa rzeżuchy nie wymaga specjalnych warunków czy stosowania nawozów. Wystarczy woda i odpowiednie nasłonecznienie.

Rzeżucha jest źródłem witaminy K. Właściwości rzeżuchy mają zbawienny wpływ na funkcjonowanie układu kostnego, ponieważ zapobiega utracie wapnia z kości. Ponadto zawarta w tej roślinie witamina C nadaje rzeżusze właściwości wspomagające pracę układu krwionośnego.

Dzięki swoim właściwościom rzeżucha zwiększa przyswajalność żelaza (rzeżucha zawiera również żelazo, dlatego osoby cierpiące na anemię, powinny częściej dodawać do swoich potraw rzeżuchę). Ponadto witamina C wykazuje działanie antynowotworowe. Oprócz witaminy C, rzeżucha posiada wiele innych przeciwutleniaczy, które chronią nas przed nowotworami.

Osoby, które są narażone na zachorowanie na raka płuc, powinny spożywać więcej rzeżuchy. Zawarte w niej izotiocyjaniany zapobiegają tej niebezpiecznej chorobie. Witamina K i C to nie wszystko. Spożywanie rzeżuchy pozwoli nam przyswoić porcję witamin A i PP oraz witamin z grupy B.

Rzeżucha doskonale wpływa na nasz wzrok. Częste spożywanie rzeżuchy ochrania siatkówkę przed niebezpiecznym promieniowaniem ultrafioletowym. Ponadto zawarta w niej zeaksantyna oraz luteina sprawiają, że znacznie lepiej widzimy.

To nie wszystko. Właściwości rzeżuchy poprawią apetyt, dlatego warto ją od czasu do czasu "przemycić" do ulubionych potraw małego niejadka lub starszych osób, które nie chcą jeść.

Rzeżucha jest również źródłem jodu, który dobrze wpływa na tarczycę. Magnez zawarty w tej roślinie jest nieodzowny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego.

Zdrowe zioła, które warto włączyć do swojej diety
Zdrowe zioła, które warto włączyć do swojej diety [9 zdjęć]

Zgodnie z przeprowadzanymi badaniami, gotowanie czy grillowanie mięsa razem z rozmarynem zapobiega powstawaniu...

zobacz galerię

Rzeżucha to niezwykle bogate źródło wapnia, a wiemy doskonale, że dzięki temu pierwiastkowi poprawia się stan naszych kości, sprawnie funkcjonuje układ krwionośny i mięśniowy. Wapń uczestniczy również w procesach przemiany materii. W kiełkach rzeżuchy znajdziemy też chrom i potas.

Oprócz wspomnianych pierwiastków, rzeżucha zawiera siarkę, która doskonale wpływa na stan włosów i paznokci. Z kolei przeciwutleniacze przyczyniają się do zahamowania procesów starzenia. Rzeżucha znana jest też ze swoich właściwości oczyszczających, co pomaga pozbyć się niedoskonałości skórnych, np. trądziku. Spożywanie rzeżuchy służy więc nie tylko naszemu zdrowiu, ale również urodzie.

2. Rzeżucha - potrawy

Rzeżucha doskonale sprawdza się jako dodatek do kanapek, sałatek, tostów, omletów i past jajecznych. Rzeżuchę można dodać do wiosennego twarożku. Rzeżuchą możemy też urozmaicić ulubioną zupę. Warto przy tym wiedzieć, że w rzeżusze poddanej obróbce termicznej wzrasta ilość witaminy K.

Oczywiście dania z rzeżuchą warto jeść nie tylko przy okazji Wielkanocy, ale przez cały rok. Spożycie tej rośliny jest szczególnie zalecane w okresie przesilenia wiosennego, ponieważ dostarcza wielu cennych składników, które pozwalają zwalczyć zmęczenie i "wrócić do życia".

Nie zapominajmy, że spożycie 2 lub 3 łyżeczek rzeżuchy dziennie to wystarczająca dawka. Dodawajmy kiełki rzeżuchy więc w rozsądnych ilościach do różnych potraw.

3. Rzeżucha - domowa uprawa

Informacje na temat tego jak sadzić rzeżuchę znajdziemy na opakowaniu nasion. Jeśli wybierzemy nasiona rzeżuchy na wagę, bez problemu dowiemy się jak sadzić rzeżuchę z internetu.

Uprawa rzeżuchy nie wymaga specjalnych warunków. Wystarczy płaskie naczynie, np. tacka lub niewielki talerzyk, odrobina waty bądź ligniny i nasiona rzeżuchy. Do najlepszych nasion rzeżuchy należą te sprzedawane w papierowych torebkach. Warto bowiem wiedzieć, że nasiona rzeżuchy dostępne na wagę są zazwyczaj gorszej jakości.

Zobacz także:

Na początku w osobnym pojemniczku zalejmy wodą nasiona rzeżuchy – najlepiej do czasu, gdy pokryją się „klejącą warstwą”. Następnie należy przygotować płaskie naczynie i wyłożyć je cienką warstwą ligniny bądź waty. Wyściółka przed zasianiem powinna być wilgotna. Potem rozsypujemy nasionka na naszym naczynku z warstwą waty lub ligniny.

Zwróćmy przy tym uwagę na to, by nasionka nie nakładały się na siebie, powinny być gęsto rozrzucone, ale z zachowaniem minimalnych odstępów. Dobrym pomysłem jest przykrycie zasianej rzeżuchy na okres dwóch dni. Potem zdejmujemy przykrywkę i czekamy około tygodnia aż nasze roślinki urosną. Przez cały ten czas zadbajmy o to, by nasza wyściółka była wilgotna – jednak nie może być za mokra, pływać w wodzie. Pamiętajmy o tym, by naszą miniuprawę ustawić w dobrze nasłonecznionym miejscu, np. na parapecie.

Jeśli nie chce nam się wcześniej moczyć nasionek, to możemy zasiać je suche, a już po rozrzuceniu w naczyniu spryskać je wodą.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!