Szparagi - charakterystyka, właściwości zdrowotne, jak przyrządzać?

spis treści
rozwiń

Szparagi to niskokaloryczne warzywa zielone. Stanowią ozdobę i przysmak Francuzów. W Polsce znane były już w XVIII wieku, za czasów Napoleona. Pierwsze wzmianki o szparagach istnieją w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Szparagi są niskokaloryczne i pożywne, gdyż zawierają dużo białka. Mogą być składnikiem zdrowej diety, gdyż mają tylko 18 kcal w 100 g. U nas uchodzą za luksus więc rzadko je jadamy. Szparagi są również cenionym afrodyzjakiem.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o szparagach?"

1. Szparagi - charakterystyka

Największą ich zaletą jest to, że są niskokaloryczne, a przy tym pożywne, ponieważ zawierają sporo białka. Są cennym źródłem witamin C, K oraz witamin z grupy B, żelaza, potasu, magnezu, selenu i fosforu. W zielonych szparagach jest dość dużo witaminy A. Szparagi są warzywami delikatnymi i lekkostrawnymi – nie obciążają nerek ani wątroby. Ze względu na swój charakterystyczny kształt, są uważane za naturalne afrodyzjaki.

Zielone szparagi
Zielone szparagi

Szparagi to źródło wielu witamin i błonnika, ponadto są niskokaloryczne. Dla wielu znane są przede wszystkim...

zobacz galerię

2. Szparagi - właściwości zdrowotne

Szparagi posiadają wiele właściwości zdrowotnych:

  • szparagi zwiększają krzepliwość krwi i zapobiegają pękaniu naczyń włosowatych,
  • szparagi, dzięki zawartości błonnika, poprawiają pracę układu pokarmowego,
  • szparagami mogą się objadać osoby z nadciśnieniem, gdyż mało w nich sodu,
  • szparagi są łagodnie przeczyszczające i moczopędne, dlatego w dietach oczyszczających, np. diecie cytrusowej, zaleca się picie wody,
  • szparagi zawierają związki purynowe, których nie powinny zażywać osoby z dną moczanową i dolegliwościami nerek.

3. Szparagi - jak przyrządzać?

Wyróżnia się trzy odmiany szparagów: białą, zieloną i fioletową. Najpopularniejsze są szparagi białe, uprawia się je w Wielkopolsce. Szparagi zielone popularne są we Francji, u nas są rzadko spotykane. Odmiana fioletowa szparagów uchodzi za wykwitną potrawę. Zielone szparagi są cieńsze niż białe, ale bardziej aromatyczne i wyraziste w smaku. Szparagi są dodatkiem do dania głównego lub formą przystawki. Właściwości szparagów pozwalają przyrządzać je w formie zup (najczęściej typu krem), omletu, tarty, zapiekanki, są też efektywnym składnikiem sałatek. Francuzi jadają szparagi polane sosem na białym winie.

Szparagi wspaniale smakują podane na swojski sposób, tzn. z tartą bułką zrumienioną na maśle. Szparagi dobrze smakują z sosami gorącymi i zimnymi, które lekko kontrastują z ich łagodnym smakiem, np. winegret, musztardowym, holenderskim. Warto polać je odrobiną oliwy z oliwek i skropić sokiem z cytryny. Szparagi dobrze smakują posypane tymiankiem.

Zobacz także:

Ze względu na właściwości szparagów, można cieszyć się nimi przez okrągły rok. Po umyciu i wysuszeniu można je zamrozić, wtedy trzeba je zjeść w ciągu miesiąca. Jeśli zostaną zblanszowane (czyli włożone do wrzącej wody i chwilę odgotowane), można je przechowywać dziewięć miesięcy. Gotuje się je bez rozmrażania tylko 2-3 minuty w posolonym wrzątku.

Dlaczego warto jeść szparagi? Przede wszystkim są źródłem białka i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Mogą być bazą zdrowej diety. Swoje wartości odżywcze szparagi zachowają, gdy będziesz je gotować na parze lub blanszować.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!