Szparagi - charakterystyka, właściwości zdrowotne, jak przyrządzać?

Szparagi to niskokaloryczne warzywa zielone. Stanowią ozdobę i przysmak Francuzów. W Polsce znane były już w XVIII wieku, za czasów Napoleona. Pierwsze wzmianki o szparagach istnieją w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza. Szparagi są niskokaloryczne i pożywne, gdyż zawierają dużo białka. Są uważane za składnik zdrowej diety, gdyż mają tylko 18 kcal w 100 g. U nas uchodzą za luksus więc rzadko je jadamy. Szparagi są również cenionym afrodyzjakiem.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o szparagach?"

1. Szparagi - charakterystyka

Największa zaleta szparagów to ich niskokaloryczność, a przy tym pożywne, ponieważ zawierają sporo białka. Są cennym źródłem witaminy C, witaminy K oraz witamin z grupy B, żelaza, potasu, magnezu, selenu i fosforu.

Zielone szparagi zawierają dość dużo witaminy A. Szparagi są warzywami delikatnymi i lekkostrawnymi – nie obciążają nerek ani wątroby. Ze względu na swój charakterystyczny kształt, są uważane za naturalne afrodyzjaki.

5 warzyw, które są zdrowsze po ugotowaniu niż na surowo
5 warzyw, które są zdrowsze po ugotowaniu niż na surowo [6 zdjęć]

Warzywa to nieoceniane źródło witamin, składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy. Nie mamy wątpliwości,...

zobacz galerię

2. Szparagi - właściwości zdrowotne

Właściwości zdrowotne szparagów są różnorosne.

Zobacz także:

3. Szparagi - jak przyrządzać?

Wyróżnia się trzy odmiany szparagów: białą, zieloną i fioletową. Najpopularniejsze są szparagi białe, uprawia się je w Wielkopolsce. Szparagi zielone popularne są we Francji, u nas są rzadko spotykane. Odmiana fioletowa szparagów uchodzi za wykwitną potrawę. Zielone szparagi są cieńsze niż białe, ale bardziej aromatyczne i wyraziste w smaku. Szparagi są dodatkiem do dania głównego lub formą przystawki.

Właściwości szparagów pozwalają przyrządzać je w formie zup (najczęściej typu krem), omletu, tarty, zapiekanki, są też efektywnym składnikiem sałatek. Francuzi jadają szparagi polane sosem na bazie białego wina.

Szparagi wspaniale smakują podane na swojski sposób, tzn. z tartą bułką zrumienioną na maśle. Szparagi dobrze smakują z sosami gorącymi i zimnymi, które lekko kontrastują z ich łagodnym smakiem, np. winegret, musztardowym, holenderskim. Warto polać je odrobiną oliwy z oliwek i skropić sokiem z cytryny. Szparagi dobrze smakują posypane tymiankiem.

Zobacz także:

Ze względu na właściwości szparagów, można cieszyć się nimi przez okrągły rok. Po umyciu i wysuszeniu można szparagi zamrozić, wtedy trzeba je zjeść w ciągu miesiąca. Jeśli szparagi zostaną zblanszowane (czyli włożone do wrzącej wody i chwilę odgotowane), można je przechowywać dziewięć miesięcy. Szparagi gotuje się bez rozmrażania tylko 2-3 minuty w posolonym wrzątku.

Dlaczego warto jeść szparagi? Przede wszystkim są źródłem białka i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Mogą być bazą zdrowej diety. Wartości odżywcze szparagów będą zachowane, gdy będziesz je gotować na parze lub blanszować.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy