Kalafior - kalorie, składniki odżywcze, dania

Kalafior to warzywo bardzo popularne na polskich stołach, jednak stosunkowo mało osób zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele cennych właściwości i składników odżywczych on posiada. Smak kalafiora to główny czynnik decydujący o tym jak często go spożywamy. Charakterystyczny smak nie każdemu przypada do gustu, jednak najczęściej kalafior znajdziemy w różnego rodzaju mieszankach warzywnych lub zupach.

1. Kalafior - kalorie

Kalafior to warzywo o bardzo niskiej wartości energetycznej, podobnie jak kapusta od której zresztą pochodzi pod kątem biologicznym. Wartość energetyczna kalafiora jest bardzo niska, ponieważ surowy kalafior zawiera jedyne 25 kalorii na sto gramów tego warzywa.

Tak niska wartość energetyczna kalafiora czyni to warzywo idealnym składnikiem diet redukcyjnych i odchudzających. Stosunek cennych składników odżywczych do kalorii zawartych w kalafiorze jest bardzo dobry, więc spożywając kalafior dostarczamy do naszego organizmu wiele cennych składników odżywczych jednocześnie nie przeładowując go kaloriami, które później ciężko spalić.

Zobacz film: "Kalafior w kuchni - właściwości i przepisy"

Pytania i odpowiedzi lekarzy na ten temat

Pozostałe pytania na ten temat

Kalafior zalecany jest jako warzywo podawane do głównych dań. Możemy także przyrządzać dania, których głównym składnikiem będzie kalafior. Oprócz tego, kalafior to doskonały i niskokaloryczny dodatek do zup. Popularnym sposobem przyrządzania kalafiora jest gotowanie go a następnie polewanie tłuszczem, aby nadać mu dodatkowego smaku, jednak spożywanie go w ten sposób znacząco podnosi jego wartość kaloryczną.

2. Kalafior - składniki odżywcze

Składniki odżywcze kalafiora występują w nim w niezwykle wysokim stężeniu. Bogactwo składników odżywczych w kalafiorze to przede wszystkim minerały takie jak potas, wapń, magnez, żelazo, cynk i miedź. Minerały te bardzo ważne są dla prawidłowego funkcjonowania narządów, między innymi mózgu i serca.

Dlaczego warto jeść kalafiora?
Dlaczego warto jeść kalafiora? [7 zdjęć]

Nieustannie słyszymy, że warzywa i owoce w intensywnych kolorach mają najwięcej cennych składników. Ta...

zobacz galerię

Oprócz tego, kalafior zawiera duże stężenie błonnika pokarmowego, który przedostając się do naszego układu pokarmowego przyczynia się do regulacji perystaltyki jelit. Błonnik pokarmowy, który przyjmujemy spożywając kalafior oczyszcza nasze jelita z resztek pokarmu i pomaga w utrzymaniu prawidłowej pracy jelit, co jest bardzo ważne dla zdrowia a nawet dla samego samopoczucia. Błonnik zaleca się osobom cierpiącym na zaparcia.

Charakterystyczny smak oraz zapach kalafiora zawdzięczamy zawartej w nim siarce. Pierwiastek ten sprawia, że niektórzy nie przepadają za tym warzywem, a bardzo często podczas jego gotowania lub przyrządzania w inny sposób jesteśmy zmuszeni do wietrzenia kuchni.

3. Kalafior - dania

Kalafior można spożywać na surowo, lecz także piec, dusić, smażyć i gotować. Oprócz zup, kalafior może być składnikiem także bardzo smacznych zapiekanek makaronowych i ryżowych. Przygotowany w ten sposób kalafior nie będzie zawierał dodatkowych kalorii wynikających ze smażenia go na tłuszczu.

Kalafior to doskonały składnik diet na odchudzanie ze względu na jego niską wartość kaloryczną
Kalafior to doskonały składnik diet na odchudzanie ze względu na jego niską wartość kaloryczną (123RF)

Z kalafiora wyrabiać można także specjalny ryż, który ma dużo niższą wartość energetyczną od tradycyjnego ryżu białego. Kalafior używany do sałatek najlepiej wcześniej ugotować, jednak spożywanie kalafiora na surowo również jest spotykane. Kalafior to bardzo wszechstronne warzywo, które w kuchni możemy wykorzystać na wiele różnych sposobów.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.