Kobieta , 32 lata Witam. Mam problem z 6-letnim synem (chodzi do I klasy), który w szkole nie potrafi dostosować się do poleceń. Wygłupia się, pajacuje, w bezsensowny sposób próbuje zaczepiać inne dzieci, które po tym się z niego śmieją. Cały czas też dostaje uwagi od wychowawczyni klasy, od opiekunów ze świetlicy, instruktora na basenie. Codziennie rozmawiamy, tłumaczę mu w sposób spokojny, ale również karą (zakazy na bajki, komputer, zabawa lego). Nie wiem, w jaki sposób mogę pomóc dziecku.
Odpowiedź na pytanie znajduje się poniżej.
Zaufany specjalista Umów wizytę
Edytuj odpowiedź

Dzień dobry,
To, że chce pani pomóc dziecku, a nie obwinia go za zachowanie, świadczy o Pani refleksyjności i szczerym zainteresowaniu rozwiązaniem problemu. To bardzo cenny zasób i warto pielęgnować go w sobie, tym bardziej, że sytuacja może budzić dużą frustrację.
Myślę, że dobrze by było, gdyby udała się Pani na konsultację do psychologa, specjalizującego się w psychologii dziecka, lub do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przyczyn zachowania Pani dziecka może być bardzo wiele, trzeba dokładnie przeanalizować wspomniane przez Panią sytuacje, żeby zrozumieć to, co się dzieje, żeby zrozumieć Pani dziecko i powody jego zachowania. Dobrze by też było gdyby skontaktowała się Pani z psychologiem i pedagogiem szkolnym, współpraca z ich strony będzie też pomocna, tym bardziej, że zachowania dotyczą środowiska szkolnego oraz funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
Być może pomocna dla Pani okaże się też książka "Sposób na trudne dziecko" A.Kołakowski, A.Pisula lub "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały" Faber Adele, Mazlish Elaine. Może to być źródło podpowiedzi i inspiracji jak rozmawiać ale też ustalać zasady z dzieckiem.

Pozdrawiam

Zaufany specjalista Umów wizytę
Edytuj odpowiedź

Witam,
Pani syn przeżywa bardzo emocjonujący dla niego czas.
Jego zachowanie jest tego przejawem.
Troszczy się Pani o syna i stara się go przekonać do zmiany niektórych zachowań.
Na sytuację syna można spojrzeć z dwóch punktów widzenia: 1. tego, co dzieje się w nim i 2.tego co dzieje się wokół niego.
1. Przeżycia syna. Myślę, że warto zastanowić się , po co syn "zaczepia inne dzieci"? czego potrzebuje? Może chce zwrócić ich uwagę? Może zależy mu na kontakcie z innymi?
Zastanawiam się, na ile syn ma rozwinięte umiejętności bycia z innymi dziećmi. W jakim stopniu mógł nauczyc się tego wcześniej? Bo może po prostu dopiero uczy się relacji z innymi dziećmi.
Może też syn przeżywa jakieś trudne emocje. Warto o to go zapytać.
2. Sytuacja. Dziecko znalazło się w nowym środowisku. nauczenie się nawych zasad zajmuje czas. Pisze Pani, że "dostaje uwagi od wychowawczyni klasy...". Co takiego robi, że nauczyciele chcą to zmienić? Jeżeli ich uwagi nie skutkują to może powinni oni zmienić swoje sposoby oddziaływania na dziecko? (syn ma 6 lat i ma prawo zachowywac się czasem inaczej niż dorośli chcą) Co syn mysli o ich działaniu? Jak się czuje ?

Proponuję więc przeprowadzić jeszcze jedną rozmowę w której będzie Pani raczej pytała syna niż mu coś polecała. Proszę zapytać go o to, co mysli o szkole, kolegach, nauczycielach? co czuje? czego chce?
Odpowiedzi pozwolą Pani lepiej zrozumieć kochane dziecko i lepiej mu pomóc.
Może też warto będzie spotkac się z psychologiem dziecięmy, który Wam (pani i synowi) pomoże w lepszym zrozumieniu tego co się dzieje i zaplanowaniu działań.
Pozdrawiam
Artur Brzeziński

Mgr Małgorzata Nikonowicz 42
Mgr Małgorzata Nikonowicz Pedagog, 42 poziom zaufania
Zaufany specjalista Umów wizytę
Edytuj odpowiedź

Często takie zachowania występują u dzieci z deficytem uwagi, czy ADHD, czy walczącymi o uwagę dorosłych.Dziecko nie chce stosować się do reguł- to też może być walka o władzę.do przyczyn takiego zachowania należą również zaburzenia SI, wynikające z niedojrzałości układu nerwowego, ale też nadmiar cukru w organiźmie, czy produktów na które dziecko może być uczulone.Co poradzić na to : jasne reguły w domu i w szkole i może dieta na obniżenie cukru, może badania w kierunku nietolerancji pokarmowej, refluksu, alergii.

Mgr Agata Majda 69
Mgr Agata Majda Pedagog, Olkusz 69 poziom zaufania
Zaufany specjalista Umów wizytę
Edytuj odpowiedź

Witam
W szkole wiele zależy od nauczyciela. To on ustala zasady klasowe i konsekwencje. Jeśli są one przestrzegane, uczniowie traktowani jednakowo i w porę zostaje uruchomiony proces pomocy uczniowi, który ma problemy z dostosowaniem się to takie sytuacje są rzadkie. Proszę porozmawiać z wychowawcą i wspólnie zastanowić się jak również zaobserwować w jakich okolicznościach syn zachowuje się źle oraz co następuje po tego rodzaju wybrykach. Jeśli dostaje dodatkową uwagę nauczyciela to takich zachowań pewnie będzie więcej. Stawianie uwag niczego nie zmieni.
Pozdrawiam AM

 Redakcja abcZdrowie
Redakcja abcZdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Witamy serdecznie!

Zebraliśmy dla ciebie dodatkowe informacje dotyczące tematów poruszanych w pytaniu. Skorzystaj z linków poniżej, aby dowiedzieć się więcej:

  • PsychologiaPsychologia jest dziedziną, która od lat wzbudza ogromną ciekawość. Obok chorób ciała dużym zainteresowaniem cieszą się bowiem choroby psychiczne. Zaburzenia tego typu są znacznie bardziej powszechne, niż zwykło się uważać.
  • Dziecko – Rodzicielstwo jest dużym wyzwaniem, dlatego decyzję o posiadaniu dziecka warto dobrze przemyśleć. Przed staraniami o dziecko wskazane jest wykonanie badań, by ocenić stan zdrowia przyszłej mamy i wykryć obecność chorób, które mogłyby negatywnie wpłynąć na jej zdolność do zajścia w ciążę.

Nasi lekarze odpowiedzieli też na kilka podobnych pytań innych użytkowników:

Artykuły na ten temat
Szybka nauka

Mnemotechniki

Mnemotechniki

Mnemotechniki to sposoby ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie różnych informacji. Nazwa „mnemotechnika" pochodzi z języka greckiego od słów mneme, czyli „pamięć" oraz technikos, co oznacza „wykonany zgodnie ze sztuką". Za twórcę...

Rozwój osobisty

Trendy w nauczaniu języków obcych

Trendy w nauczaniu języków obcych

Metoda fiszek, Berliza, Wilka, system partnerski, metody podświadomościowe, gestykulacja, całkowite zanurzenie, inkorporacja czy uzmysławianie - nauka języka obcego nie zawsze jest łatwa, ale ważne, żeby była skuteczna. Sprawdź, co teraz jest modne i...

Szybka nauka

Jak wychować prymusa?

U większości dzieci umiejętność mowy i posługiwania się językiem kształtuje się bez większych kłopotów. Niektóre dzieci mają jednak problem z rozwojem tych zdolności, co może negatywnie wpłynąć na późniejszy proces edukacyjny. Grupa naukowców z Wielkiej...

Szybka nauka

Jak pomóc dziecku w nauce?

Badania wykazały, że jednym z najważniejszych czynników wpływających na to, jak dziecko radzi sobie w szkole, jest zaangażowanie rodziców. Niestety, wielu z nich jest zdania, że wystarczy posłać pociechę do szkoły i pytać o oceny. Specjaliści są zgodni,...

Relacje z dziećmi

Metody wychowania dzieci

Rodzice bardzo często zastanawiają się, jak wychować dziecko na przyzwoitego człowieka. Co robić? Czego unikać? Ignorować przejawy agresji czy stawiać do kąta? Mimo wielu książek, programów telewizyjnych i stosu przeczytanych podręczników pedagogicznych...

Zaburzenia rozwoju

Dysleksja rozwojowa

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Trudności składające się na dysleksję rozwojową spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych oraz ich integracji. Uwarunkowane...

Rozwój osobisty

Inteligencja

Pozornie najprościej byłoby określić inteligencję jako sprawność myślenia, gdyż proces myślenia uchodzi za najbardziej „intelektualny", ale taka definicja byłaby zbyt wąska. O inteligentnym zachowaniu decydują bowiem również inne czynniki, np. uwaga,...

Szybka nauka

Jak polepszyć pamięć?

Jak polepszyć pamięć?

Studenci narzekają podczas sesji egzaminacyjno-zaliczeniowych na zbyt dużą ilość informacji do przyswojenia. Dzieci w szkole marudzą często, że materiał nauczania jest za trudny, a starsze osoby biadolą, że ich pamięć zawodzi. Pojemność magazynu pamięci...