Rodzynki kalorie - wartości odżywcze, właściwości

Rodzynki – słodkie, zdrowe, smaczne i….. mało kaloryczne! Jeżeli jesteś na diecie, a masz ochotę zjeść coś słodkiego – sięgnij po rodzynki! Ten rodzaj bakalii dzięki zawartości naturalnego cukru (fruktozy i dekstrozy) z powodzeniem zastąpi typowe słodycze, a co ważne, w przeciwieństwie do wafelków czy czekolady, korzystnie wpłynie na nasz organizm.

1. Rodzynki kalorie - wartości odżywcze

Słodka przekąska w postaci rodzynek, to tak naprawdę suszone winogrona o bogatych właściwościach odżywczych. Rodzynki zawierają błonnik, żelazo, potas, cynk oraz związki mineralne. Zawarty w nich wapń i bor zapobiegają osteoporozie (wskazane dla kobiet po menopauzie).

Zobacz także:

Zobacz film: "Rodzynki na zdrowie. Kilka dziennie chroni przed nowotworem"

Duża zawartość błonnika w rodzynkach pomaga z przy zaparciach, zaś magnez i witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6) pomagają w utrzymaniu koncentracji. W rodzynkach występuje także wysoka zawartość miedzi. Znajdują się w nich także witaminy C oraz E, które zwalczają wolne rodniki. Rodzynki korzystnie wpływają pracę serca i wygląd skóry oraz podnoszą odporność. Co więcej, tak samo jak świeże winogrona, zawierają resweratrol, który jest przeciwutleniaczem chroniącym komórki przed uszkodzeniem.

Największymi producentami rodzynek na świecie są: Turcja, Stany Zjednoczone, Iran, Grecja, Chile i RPA. Wyróżnia się kilka odmian słodkiego przysmaku: sułtańskie, damasceńskie, perskie (charakteryzuje je jasny kolor, stosunkowo duży rozmiar oraz miękkość), korynckie (ciemny kolor oraz mały rozmiar) oraz cybeby (posiadają podłużny kształt oraz pestki (nasiona).

Bakalie w diecie
Bakalie w diecie

Bakalie powinny stanowić część racjonalnego żywienia.

zobacz galerię

2. Rodzynki kalorie - właściwości

Spożywanie rodzynek niesie za sobą długą listę korzyści. Przede wszystkim ten rodzaj bakalii chroni przed chorobami serca, regulują ciśnienie i zapobiegają wzrostowi złego cholesterolu we krwi, wspomaga układ nerwowy, stymuluje regenerowanie naturalnej flory bakteryjnej jelit, dodaje energii, zapobiega anemii, poprawia stan skóry, włosów i paznokci.  

Z rodzynek powinny zrezygnować osoby, które cierpią na zespół drażliwego jelita lub zmagają się z wrzodami. Ponadto nie są zalecane osobom chorym na migrenę, tyramina zawarta w rodzynkach może potęgować jej objawy

Rodzynki kalorie/123rf
Rodzynki kalorie/123rf

3. Rodzynki – kalorie

Rodzynki posiadają mało kalorii, dlatego stanowią dobrą alternatywę dla wszystkich łasuchów, którzy pragną zadbać o linię. Garść rodzynek nie tylko wpływa korzystnie na pracę całego organizmu, ale także, może zaspokoić głód na coś słodkiego. W 100 gramach rodzynek znajduje się około 270-300 kcal! To zdecydowanie mniej niż w czekoladzie.

Wartość kaloryczna rodzynek może się różnić w zależności od stopnia wysuszenia winogron. Wszystko dobre, ale z umiarem, złota zasada ma także zastosowanie w przypadku rodzynek. Jeśli jesteś na diecie, śmiało możesz jeść rodzynki, ale należy pamiętać, że posiadają one dużą zawartość naturalnych cukrów (ok. 75 proc.).

Sięgnięcie po tę przekąskę będzie dużo lepszym rozwiązaniem niż zjedzenie tortu, ciastek, wafelków czy batonów. Jednak jeśli dbasz o linie – jedz rodzynki z umiarem. Warto pamiętać, że jedząc rodzynki, nie spożywamy pustych kalorii jak w przypadku niektórych słodyczy, ale dostarczamy organizmowi witamin, minerałów, antyoksydantów oraz błonnika.

To musisz wiedzieć

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!