Awokado - korzyści, zdrowie, cholesterol

spis treści
rozwiń

Awokado to coś więcej niż główny składnik guacamole. To niedoceniana zdrowa żywność, której właściwości mają bardzo korzystny wpływ na organizm człowieka. Niedawno opublikowane w Journal of American Heart Association badania wykazały, że spożywanie awokado każdego dnia może być kluczem do utrzymania w ryzach złego cholesterolu.

1. Awokado - wpływ na poziom cholesterolu

Wśród cudownych właściwości awokado należy wspomnieć o jego działaniu obniżającym cholesterol. W przeprowadzonym badaniu uczestniczyły osoby w wieku od 21 do 70 lat, które zostały poddane trzem różnym obniżającym cholesterol dietom: niskotłuszczowej bez awokado, umiarkowanej bez awokado i diecie o umiarkowanej zawartości tłuszczu, która zakładała codzienne jedzenie jednego owocu awokado. Po spędzeniu 5 tygodni na kuracji uczestnicy badania, którzy byli na diecie o umiarkowanej zawartości tłuszczu i jedli owoc awokado, mieli niższy poziom złego cholesterolu. Co więcej, u „grupy z awokado” stwierdzono poprawę stężenia cholesterolu całkowitego i triglicerydów. Oto kilka innych powodów, dla których warto sięgnąć po ten intensywnie zielony owoc.

Zobacz film: "Cudowne właściwości awokado. Dla zdrowia i urody"

Zdrowe duety

Sprawdź, z czym najlepiej jeść awokado i dowiedz się, jakie produkty jeść razem, a których połączeń unikać

2. Awokado - zapełni twój żołądek

Właściwości awokado powstrzymają nas przed podjadaniem między posiłkami. Badania z 2013 roku pokazały, że dorosłe osoby z nadwagą, które jadły połowę awokado na obiad, miały o 40 proc. mniejszy apetyt na ponowne jedzenie w ciągu kolejnych 3 godzin. U niektórych uczucie sytości trwało nawet 5 godzin, w ciągu których żołądek był pełny i nie domagał się zaspokojenia głodu. Należy pamiętać, że dobrej jakości tłuszcz zawarty w awokado powoduje sytość, dlatego istnieje mniejsze ryzyko podjadania.

Awokado jest cenione ze względu na swoje właściwości zdrowotne
Awokado jest cenione ze względu na swoje właściwości zdrowotne (Shutterstock)

 

3. Awokado - obniży ciśnienie krwi

Dowiedziono, że owoc awokado zawiera więcej potasu niż banan. Badania mówią, że spożycie odpowiedniej ilości tego pierwiastka obniża ciśnienie krwi u osób z nadciśnieniem i o 24 proc. zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu. Dowiedziono, że wysokie ciśnienie krwi powoduje zaburzenia poznawcze. Skoro owoc awokado je obniża, to wspomaga również odpowiedni przepływ krwi i dlatego przeciwdziała wystąpieniu udaru.

4. Awokado - pomoże przyswajać składniki odżywcze

Ponadto właściwości awokado ułatwiają przyswajanie innych składników odżywczych z pożywienia. Jedzenie świeżego awokado może znacznie zwiększyć wchłanianie beta-karotenu, a także przeobrażenie nieaktywnej witaminy A w jej czynną  postać. Witamina A jest silnym przeciwutleniaczem, który wspiera zdrowie skóry oraz pracę i funkcje układu immunologicznego, wspomagając tym samym walkę z toksynami i wolnymi rodnikami.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

5. Awokado - zapobiega rozwojowi raka jamy ustnej

W przypadku awokado właściwości prozdrowotne odnoszą się również do rozwoju raka. Ekstrakty z awokado odmiany hass mogą zabić lub powstrzymać rozrost komórek rakowych, które ostatecznie prowadzą do rozwoju raka jamy ustnej. Naukowcy uważają, że związki fitochemiczne zawarte w awokado są przyczyną śmierci komórek przedrakowych, nie wyniszczają jednak zdrowych komórek.

Decydując się na włączenie tego wyjątkowego owocu do diety, warto wiedzieć, jak wybrać idealne, dojrzałe awokado oraz jak jeść owoc awokado. Ważne, aby owoc był dojrzały. Jak to poznać? Skórka dojrzałego awokado po naciśnięciu powinna się lekko uginać. Dojrzałe awokado z łatwością uda nam się obrać, z niedojrzałym mogą wystąpić pewne trudności. Dojrzałe awokado wystarczy naciąć wzdłuż i każdą z połówek przekręcić w przeciwnym kierunku. W ten sposób ukaże się nam intensywnie zielony miąższ dojrzałego awokado z brązową pestką awokado w środku. Pestkę awokado łatwo usuniemy wbijając w nią nóż i przekręcając w bok.

Warto wiedzieć jak jeść awokado, ponieważ tak przygotowane awokado może posłużyć nam do przygotowania np. bardzo prostej i pysznej pasty z awokado. Wystarczy pokroić dojrzałe awokado w kostkę, skropić sokiem z cytryny lekko ugnieść, aby otrzymać pyszną pastę z awokado. Pastę z awokado można również troche urozmaicić dodają np. pomidora i cebulkę. Pasta z awokado nazywana jest również guacamole. Idealnie nadaje się na świerze pieczywo. Pokrojone awokado może również dodać do sałatki.

Warto także wiedzieć, że dodanie kilku kropel soku z cytryny lub zostawienie pestki awokado w połówce spowoduje, że owoc nie ciemnieje.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!