Brokuły - wartości odżywcze, właściwości, kaloryczność

Brokuły są bardzo zdrowe, a do tego mają mało kalorii. Niestety brokuły ze względu na swój specyficzny smak nie są bardzo lubiane. Szczególnie małe dzieci nie przepadają za brokułami. Wiele osób uważa, że do brokułów trzeba dorosnąć i może to dlatego po brokuły często sięgają osoby na diecie, które chciałyby stracić parę dodatkowych kilogramów. Brokuły mają bowiem bardzo mało kalorii, a do tego sycą na długo.

1. Brokuły - wartości odżywcze

Brokuły zawierają minimum kalorii, ale za to mają bardzo wiele składników odżywczych. Brokuły to źródło białka, a także witaminy C, A, K, B1, B2 i PP. W brokułach znajdziemy również wiele soli mineralnych takich jak wapń, potas, żelazo, magnez, fosfor i siarka. Warto podkreślić, że szklanka brokuł ma taką samą zawartość protein co np. szklanka ryżu, ale za to dużo mniej kalorii. Na diecie warto sięgać zatem po brokuły, zawierają bowiem jedynie 33,7 kalorii w 100 g.

2. Brokuły - właściwości

Po brokuły warto sięgać nie tylko ze względu na niską zawartość kalorii. Brokuły pomogą nam również zwalczyć stan zapalny w organizmie. Dzieje się tak za sprawą zawartego w brokułach kaempferolu. Ten sam składnik brokułów pomoże nam również w walce z alergią, łagodząc jej objawy.

Zobacz film: "Tego nie powinno zabraknąć w Twojej diecie!"

Brokuły mają mało kalorii i dają uczucie sytości na długo
Brokuły mają mało kalorii i dają uczucie sytości na długo (Shutterstock)

Osoby na diecie powinny jeść brokuły nie tylko ze względu na małą ilość kalorii. Brokuły mają również dużo błonnika, który zapewnia uczucie sytości na długo. Dzięki temu zaspokoimy głód i nie dostarczymy zbyt dużej ilości kalorii.

Brokuły w diecie poprawią również wchłanianie witaminy D, dzięki temu, że zawierają witaminę K i A. Ponadto pozytywnie wpłyną na nasz wzrok dzięki karotenoidom. Jedząc brokuły, nie tylko poprawimy naszą sylwetkę, ale też wygląd skóry. Dzięki małej zawartości kalorii łatwo stracimy kilogramy, a dzięki glukorafaninie poprawi się regeneracja komórek naszej skóry i tym samym jej wygląd.

Właściwości brokułów
Właściwości brokułów [5 zdjęć]

Warzywa to kluczowa część zdrowej diety, a jednak są przez Polaków spożywane stosunkowo rzadko. Przeciętny...

zobacz galerię

Brokuły w diecie zadbają również o zdrowie naszego serca. Co ciekawe, brokuły zawierają mało kalorii, ale sporo białka (aż 3 g) i co bardzo ważne na diecie 0 g tłuszczu. Jeśli chcemy schudnąć, poza dietą ważny będzie również ruch. Tak więc gdy się odchudzamy, sięgnijmy po brokuły, nie tylko ze względu na małą ilość kalorii, ale też sporą zawartość potasu, który uchroni nas przed bolesnymi skurczami w czasie treningu.

3. Brokuły - kaloryczność

Ogólnie rzecz biorąc, brokuły mają bardzo mało kalorii. Jednak może się to zmienić w bardzo prosty i przyjemny dla podniebienia sposób. Same brokuły mają ok. 24 kalorie. Po ugotowaniu w osolonej wodzie brokuły będą miały już 35 kalorii w 100 g. Taka ilość kalorii zachęca osoby odchudzające się do wybierania brokułów, jako warzywa uzupełniającego posiłek. Niestety smak i zapach jest dla niektórych osób nie do zaakceptowania.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Większość sposobów, które czynią brokuły bardziej zjadliwymi, sprawiają, że kalorie zawarte w daniu wzrastają dramatycznie. Ilość kalorii w brokułach na pewno zmieni się po dodaniu zasmażki, czy beszamelu.

Brokuły w bułce tartej są dużo smaczniejsze, ale niestety mają też dużo więcej kalorii. Pamiętajmy, że brokuły w bułce tartej mają ok. 130 kalorii w 100 g. Natomiast porcja kalafiora z brokułem zapiekana w sosie beszamelowym ma aż 470 kalorii, dlatego na diecie lepiej przyzwyczaić się do smaku brokułów z wody.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.