Truskawki - właściwości, odchudzanie, uroda

Kto z nas nie lubi truskawek? Wiele osób, gdy tylko robi się cieplej, zastanawia się, kiedy będzie mogło spróbować tych pysznych, czerwonych owoców. Jednak smak to nie jedyna zaleta truskawek. Mają one wiele cennych właściwości, dzięki którym możemy poprawić stan zdrowia.

Zobacz film: "Właściwości truskawek"

1. Truskawki - właściwości

Truskawki są źródłem witaminy C – mają jej więcej niż grejpfrut czy cytryna. Witamina ta wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu krwionośnego. Jest niezbędna do zachowania zdrowego stanu uzębienia. Jej niedobór grozi depresją, osłabieniem, bólami mięśni i stawów, a nawet osteoporozą. Pamiętajmy, że zjadając 10 dag truskawek, zaspokajamy dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na tę witaminę.

Truskawki zawierają również w swoim składzie witaminę A, która poprawia wygląd skóry. Działa antynowotworowo, a także bardzo dobrze wpływa na oczy. Ponadto w tych owocach znajdują się witaminy z grupy B oraz witamina E.

Kobiety, u których stwierdzono niedobór żelaza, powinny częściej jeść truskawki. Są one cennym źródłem tego pierwiastka. Dodatkowo zawarta w nich witamina C przyspiesza jego przyswajanie. Jeśli zaś często zdarzają się nam skurcze, mamy problemy z koncentracją, to również powinniśmy włączyć do swojej diety truskawki. W ich składzie zawarty jest magnez, który doskonale wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego i nerwowego. Truskawki zawierają również fosfor i wapń, dzięki czemu wspierają funkcjonowanie układu mięśniowego oraz kostnego.

8 najlepszych letnich owoców i warzyw
8 najlepszych letnich owoców i warzyw [8 zdjęć]

Są one doskonałym źródeł błonnika i witaminy C – 8 truskawek dostarcza jej więcej niż pomarańcza. Owoce...

zobacz galerię

2. Truskawki - odchudzanie

Specjaliści od żywienia radzą, aby w dietach odchudzających nie spożywać dużych ilości owoców – niektóre z nich są bowiem tuczące. Tak nie jest z truskawkami. Zawierają one naprawdę niewiele kalorii. W 100 g owoców znajduje się 28 kcal. Ponadto truskawki działają oczyszczająco i moczopędnie. Dzięki temu, że regulują pracę nerek, szybciej pozbywamy się z naszego organizmu wszystkiego, co zbędne. W efekcie tracimy niechciane kilogramy.

Osoby, które nie chcą jeść słodkich produktów ze względu na dietę czy jakieś schorzenia, nie muszą rezygnować z truskawek. Znajdziemy w nich glukozę i fruktozę, czyli cukry, które bardzo dobrze się przyswajają. Indeks glikemiczny truskawek wynosi tylko 40, co oznacza, że można je spożywać nawet codziennie.

3. Truskawki na urodę

Właściwości zdrowotne truskawek to nie wszystko. Owoce te mają również zbawienny wpływ na urodę.

Truskawki są bardzo często wykorzystywane do produkcji kosmetyków. Nic dziwnego, mają one właściwości: odżywcze, ściągające, przeciwzmarszczkowe, rozświetlające, bakteriobójcze, a ponadto chronią przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Pomagają pozbyć się nieestetycznych przebarwień skórnych. Jeśli mamy problemy takie jak: łuszczenie skóry, przesuszenie cery i wspomniane przebarwienia, to dobrym pomysłem jest stosowanie kosmetyków z truskawkami lub stosowanie domowych maseczek na bazie tych owoców.

Przygotowanie domowej maseczki z truskawek jest bardzo proste. Wystarczy rozgnieść około 10 dag truskawek i dodać 15 ml oleju sojowego. Tak przygotowaną papkę należy nałożyć na twarz na 20 minut. Maseczka ta ma działanie przeciwzmarszczkowe.

Jeśli nie zależy nam na pozbyciu się oznak starzenia, ale mamy szarą cerę i chcielibyśmy nieco ją rozświetlić, to możemy przygotować maseczkę na bazie truskawek (10 dag), soku z cytryny (ok. 2,5 łyżki) oraz jogurtu naturalnego (15 g). Po rozdrobnieniu i dokładnym wymieszaniu, nakładamy papkę na twarz na 10 minut.

4. Truskawki w kuchni

Truskawki są najzdrowsze wtedy, gdy są spożywane na surowo, bez takich dodatków, jak bita śmietana czy cukier. Jednak jedzenie owoców nieustannie w tej samej postaci może nam po prostu się znudzić.

Zobacz także:

Truskawki można wykorzystać nie tylko do kuszących deserów, ale również na śniadanie, kolację, a nawet obiad. Aby dobrze zacząć dzień, proponujemy jogurt naturalny z truskawkami i miodem lub przygotować sobie sycący shake z tymi owocami. Przejdźmy teraz do obiadu. Zdrową propozycją na wczesne popołudnie może być sałatka z rukolą i truskawkami polana aromatycznym sosem, pierogi z truskawkami lub makaron z rozgniecionymi truskawkami i jogurtem naturalnym. Na podwieczorek lub kolację doskonałe będą naleśniki z waniliowym serkiem i truskawkami. Jeśli chodzi o ciasta i inne słodkości, to na pewno nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że truskawki są ich doskonałym uzupełnieniem. Możemy dodać je do sernika na zimno, biszkoptu z bitą śmietaną, rogalików oraz bułeczek drożdżowych.

Pomysłów na wykorzystanie truskawek w kuchni jest naprawdę mnóstwo. Jedyne co nas ogranicza, to tylko nasza wyobraźnia. Jeśli więc uwielbiamy truskawki, to warto pokusić się o eksperymenty w kuchni. Pamiętajmy, że codzienne spożywanie truskawek z pewnością przysłuży się do poprawy naszego stanu zdrowia.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!