Przejdź na WP

Grejpfrut - właściwości zdrowotne, zastosowanie w kuchni i kosmetyce

Grejpfrut czerwony to obok pomarańczy oraz mandarynki ulubiony cytrus Polaków. I chociaż większość z nas zapomina o nim wiosną i latem, sięgając po polskie owoce, to wiele osób nie wyobraża sobie jesiennego i zimowego dnia bez połówki grejpfruta na zdrowe śniadanie czy szklanki soku na kolację. Grejpfrut pojawia się w naszej diecie zazwyczaj wtedy, gdy walczymy z obniżoną odpornością. Jednak czy zdajemy sobie sprawę z tego, jakie inne prozdrowotne właściwości zapewnia nam ten kwaśny owoc?

spis treści

Zobacz film: "Ciekawostki o grejpfrucie"

1. Grejpfrut - charakterystyka

Grejpfrut jest popularnym w Polsce, przez cały rok dostępnym owocem cytrusowym. Posiada charakterystyczny, słodko-kwaśny smak z nutą goryczki. W pełni zasługuje na swoją łacińską nazwę Citrus paradisi, co oznacza "rajski cytrus".

Oprócz smaku, posiada mnóstwo właściwości zdrowotnych oraz korzystnych dla urody. Grejpfruty uprawiane są w głównie w okolicach Morza Karaibskiego, oraz w krajach strefy podzwrotnikowej (w USA, Argentynie, Meksyku, Izraelu, Turcji, Indiach i krajach Afryki Południowej).

Nazwa tego owocu pochodzi od słów grape, co oznacza grono (ponieważ układają się w grona) i fruit, w tłumaczeniu owoc.

Grejpfruty osiągają średnicę około 15 cm, masę natomiast 200-500 gram. Ich barwa może być czerwona, zielona lub żółta. Najbardziej kwaśny i gorzki w smaku jest grejpfrut czerwony, posiada jednak najwięcej korzyści zdrowotnych.

2. Grejpfrut - rodzaje

Mimo, że każdy rodzaj grejpfruta zawiera te same witaminy i składniki odżywcze, to mogą one różnić się ilością w każdej z odmian.

Do najzdrowszej, w której znajdziemy najwięcej witaminy C, likopenu i karotenoidów, jest zaliczana odmiana czerwona. Grejpfrut czerwony to prawdziwa bomba witaminowa.

O wiele łagodniejsza w smaku jest odmiana żółta i zielona grejpfruta, która jest również najmniej popularna w naszym kraju.

3. Grejpfrut - właściwości zdrowotne

Najbardziej znane działanie wspomagające organizm zawdzięczamy zawartej w grejpfrucie czerwonym witaminie C oraz beta-karotenowi, które odpowiadają za wsparcie odporności organizmu.

Już jeden owoc jest w stanie zaspokoić pełne dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na witaminę C oraz zapewnić 1/3 potrzebnej dziennej dawki witaminy A, czyli beta-karotenu.

Dodatkowo grejpfruty dostarczają też:

Jak wybrać idealne cytrusy?
Jak wybrać idealne cytrusy? [7 zdjęć]

Zima to sezon cytrusowy. To właśnie w najchłodniejszych miesiącach do Polski przyjeżdżają dojrzewające...

zobacz galerię

3.1. Grejpfrut na układ krążenia

Właściwości grejpfruta nie tylko zapobiegają zwężaniu się naczyń, ale także odblokowują światła żył i tętnic zwężone złogami złego cholesterolu LDL.

To właśnie potas oraz likopen i inne silne przeciwutleniacze zawarte w grejpfrucie dbają o układ krwionośny, wzmacniają ściany naczyń krwionośnych i zapobiegają:

Jednocześnie odpowiadają one za utrzymanie odpowiedniego poziomu dobrego cholesterolu. Znacznie bogatsze w likopen i karotenoidy są czerwone odmiany grejpfruta. Warto pamiętać, że równie cenne jak czerwony miąższ grejpfruta są też białe błonki owocu.

Grejpfruty pozytywnie działają na układ krążenia, ponieważ zawierają błonnik (obecny w błonkach owocu) i przeciwutleniacze, wzmacniają cały układ krwionośny.

Zobacz także:

3.2. Grejpfruty na wirusy i bakterie

Grejpfruty mają silne właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Są jednym z najbogatszych źródeł witaminy C, która łącząc się z rutyną zawartą w nich zwalcza chorobotwórcze drobnoustroje i wzmacnia odporność.

Spożycie jednego owocu zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Poniżej podajemy przepis, jak samodzielnie zrobić syrop z grejpfruta na wzmocnienie odporności:

Z 0.5 kg marchwi w sokowirówce robimy sok, dolewamy do niego wyciśnięty świeżo sok z grejpfruta. Codziennie wypijamy pół litra tego syropu.

Jeśli poczujemy pierwsze objawy zapalenia zatok, grypy lub zapalenia oskrzelu, powinniśmy 2 razy dziennie wypijać 50-70 kropli (rozpuszczonych w co najmniej 200 ml płynu) przez około 3 dni.

Jeśli dokucza nam zapalenie gardła, płuczemy gardło szklanką wody z rozpuszczonymi 5-10 kroplami tego syropu.

3.3. Grejpfruty a cukrzyca

Grejpfruty mają także bardzo niski indeks glikemiczny (IG=20). Oznacza to, że dzięki właściwościom grejpfruta jest on doskonałym produktem dla osób chcących utrzymać zgrabną sylwetkę, ale również dla tych, które zmagają się z problemami insulinowymi.

Codziennie spożywanie grejpfrutów nie tylko wyreguluje poziom glukozy we krwi, ale i zwiększy wrażliwość komórek ciała na insulinę, dlatego sprawdzi się i u cukrzyków, i u osób zmagających się z insulinoodpornością.

Oprócz tego, że reguluje poziom cukru we krwi, to dzięki temu, że ilość kalorii w grejpfrucie jest niska, wpływa korzystnie na masę ciała i jest w stanie zadbać o prawidłową przemianę materii.

Oprócz tego pomoże oczyścić organizm z niezdrowych toksyn oraz ułatwić spalanie tłuszczów, jednocześnie opóźniając procesy starzenia się organizmu.

Grejpfruty zalecane są również w profilaktyce przeciwcukrzycowej.

3.4. Grejpfruty na nerki i wątrobę

Flawonoidy zawarte w grejpfrucie działają moczopędnie oraz oczyszczają organizm z toksyn. Spożywanie tych owoców korzystnie wpływa na regenerację wątroby, a także na proces detoksykacji.

Naringina zawarta w tych owocach wspomaga leczenie zakaże wirusem zapalenia wątroby typu C (HCV). Dzięki zwiększeniu produkcji moczu, substancje, które zawierają się w grejpfrucie wspomagają pracę nerek.

3.5. Grejpfruty w ciąży

Grejpfruty są doskonała propozycją dla kobiet w ciąży. Są one naturalnym źródłem kwasu foliowego, który ma właściwości krwiotwórcze, a także wpływają na właściwy rozwój płodu).

Grejpfrut dostarcza kobietom w ciąży wielu substancji chroniących przed infekcjami, zaparciami i powstawaniem żylaków.

Przypadłości te często dokuczają kobietom w ciąży, a zdecydowanie lepiej jest stosować wtedy naturalne środki zamiast korzystać z leków aptecznych.

3.6. Grejpfruty a karmienie piersią

Ze względu na dużą ilość witamin, które zawierają grejpfruty, mogą one korzystnie wpływać na zdrowie matki oraz dziecka. Owoce te jednak mogą być także przyczyna alergii, stąd też po zaobserwowaniu jakichkolwiek symptomów uczulenia u dziecka, powinniśmy zaprzestać spożywania grejpfrutów.

3.7. Grejpfruty a odchudzanie

Mała ilość kalorii w grejpfrucie sprawia, że dietetycy polecają grejpfruta w czasie odchudzania. Ponadto właściwości odchudzające grejpfruta sprawiły, że jest on podstawą wielu diet odchudzających.

100 gram grejpfruta posiada tylko 42 kcal. Substancje, które są w nich zawarte podkręcają metabolizm oraz ułatwiają spalanie tłuszczów.

Z uwagi na antytoksyczne działanie flawonoidów, spożywanie grejpfrutów jest pomocne również w dietach oczyszczających.

3.8. Grejpfruty na bezsenność i stany obniżonego nastroju

Olejek eteryczny zawarty w grejpfrucie ma działanie łagodzące stres, bóle migrenowe, przygnębienie, stany lękowe, PMS oraz bezsenność.

Można dodawać go do kominków zapachowych, a także jako dodatek do kąpieli, do inhalacji lub do wcierania w skórę.

3.9. Grejpfruty a interakcje z lekami

Warto pamiętać, że często spożywane grejpfruty w połączeniu z przyjmowaniem niektórych leków może mieć zgubne skutki. Jeśli nie mamy pewności, czy grejpfruty wchodzą w reakcję z lekami, które zażywamy, zawsze lepiej jest skonsultować się z lekarzem.

Jeśli nie mamy pewności, najbezpieczniej będzie na 4 godziny przed przyjęciem leku i 4 godziny po jego przyjęciu nie pić soku ani nie jeść owoców grejpfruta. Jeśli jednak leki, które zażywamy nie wchodzą w interakcje z cytrusami, nie ma potrzeby eliminować ich z diety.

Grejpfruty mogą zmieniać sposób działania leków przyjmowanych na:

Grejpfruty poza tym mogą osłabiać działanie tabletek antykoncepcyjnych.

3.10. Grejpfruty receptą na młodość i urodę

Silne przeciwutleniacze, które znajdują się w grejpfrutach, opóźniają procesy starzenia się skóry. Dzięki temu, że krew szybciej krąży, a tłuszcze się spalają, co wynika z regularnego spożywania grejpfrutów, łatwiej również pozbyć się nieładnego i nieestetycznego cellulitu.

3.11. Ekstrakt z grejpfruta a właściwości antynowotworowe

Jak to zwykle bywa, to co najcenniejsze w danym owocu lub roślinie, znajduje się w tych najmniej smacznych lub wręcz niezjadliwych jej częściach. Tak też jest w przypadku grejpfruta.

To co najbardziej drogocenne znajduje się w jego pestkach i białych błonkach, których często się pozbywamy. Naukowcy znaleźli jednak i na to receptę.

Nie chcąc rezygnować z prozdrowotnych właściwości gorzkich błonek, można uzupełniać swoją dietę w ekstrakt z grejpfrutów. Pozyskuje się go przez przetwarzanie owocowych pestek, skórek i błonek bogatych w naringinę – flawonoid, któremu przypisuje się działanie przeciwgrzybicze, antybakteryjne, a przede wszystkim przeciwnowotworowe.

Badania pokazały, że właściwości antynowotworowe grejpfruta najskuteczniej wpływają na żołądek, jelita, prostatę, szyjkę macicy oraz pęcherz moczowy.

4. Grejpfrut - zastosowanie w kuchni

Grejpfruty są najczęściej spożywane na surowo – aby dostać się do ich kwaśnego miąższu, przecinamy grejpfruty na pół i łyżeczką wyjadamy czerwony miąższ.

Wielu z nas woli jednak płynną postać grejpfrutów. Wyciskamy grejpfruty, aby uzyskać zdrowy sok, który jest o wiele zdrowszy i naturalny niż jego odpowiedniki z kartonów i butelek. Na tym zazwyczaj kończą się nasze pomysły na ten tropikalny owoc.

Tymczasem wystarczy wyfiletować czerwony miąższ grejpfrutów, a ich cząstki dodać do ulubionej sałatki z serem pleśniowym i prażonymi pestkami słonecznika. Jeśli wolimy napoje, to możemy przygotować koktajl grejpfrutowy.

Wystarczy wyciśnięty sok i odrobina agaru, aby powstał pyszny, orzeźwiający, a co najważniejsze zdrowy napój na ciepłe dni. Grejpfrut okaże się też pysznym tropikalnym dodatkiem do duszonych mięs oraz lekkim składnikiem słodkiej grzanki.

Zobacz także:

5. Grejpfrut - zastosowanie w kosmetyce

Dzięki właściwościom antybakteryjnym i spalającym tkankę tłuszczową grejpfruty znalazły swoje zastosowanie także w kosmetyce. Olej z grejpfrutów wcierany w skórę ud i pośladków pomoże w walce z cellulitem, a unoszący się podczas zabiegu zapach poprawi nastrój i złagodzi stres.

W dodatku sok z grejpfruta doskonale rozjaśnia przebarwienia skóry, a wysoka zawartość witaminy C pomoże usunąć powstałe smugi i plamy przy nakładaniu samoopalacza.

Po kosmetyki z grejpfrutem powinny sięgać osoby, które zmagają się ze stanami zapalnymi skóry, m.in. trądzikiem.

Działanie antybakteryjne grejpfruta pozwoli na szybsze wyleczenie zmian i zapobiegnie powstawaniu blizn. Dodatkowo kremy z grejpfrutem wzmocnią naczynia krwionośne, co pozwoli na uniknięcie powstawania nieestetycznych, pękających naczynek.

6. Surowy grejpfrut (różowy, czerwony, biały) - kalorie i wartości odżywcze

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 230 g (1 szklanka)
Wartość energetyczna 32,0 kcal 73,6 kcal
Białko 0,63 g 1,45 g
Węglowodany 8,08 g 18,58 g
Cukier 6,98 g 16,05 g
Błonnik 1,10 g 2,53 g
Tłuszcz 0,10 g 0,23 g
Tłuszcze nasycone 0,01 g 0,03 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,01 g 0,03 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,02 g 0,06 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 34,4 mg 79,1 mg

Porównaj wartości z innym produktem:

Grejpfrut - właściwości zdrowotne, zastosowanie w kuchni i kosmetyce
Grejpfrut - właściwości zdrowotne, zastosowanie w kuchni i kosmetyce (Shutterstock)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy