Orzechy laskowe - wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie

spis treści
rozwiń

Orzechy są znane jako nieocenione źródło szeregu substancji odżywczych. Stanowią świetną alternatywę dla niezdrowych przekąsek, a także idealny dodatek do deserów, dań i sałatek. Na szczególną uwagę zasługują orzechy laskowe. Przekonaj się, dlaczego warto wzbogacić nimi swoją dietę.

1. Orzechy laskowe - wartości odżywcze

Największą zaletą owoców leszczyny jest obecność dużej ilości witaminy E, nazywanej „witaminą młodości i płodności”. Wykazuje ona silne właściwości przeciwutleniające, dlatego wspomaga obronę organizmu przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Ponadto chroni przed działaniem złego cholesterolu, zapobiegając powstawaniu zmian miażdżycowych, co jest istotne w profilaktyce zawału mięśnia sercowego. Ponadto witamina E przeciwdziała wystąpieniu anemii, czyli niedokrwistości.

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

W składzie orzechów występują również spore ilości witamin z grupy B, niezbędnych dla prawidłowej pracy układu nerwowego. Znajdziemy tu także witaminy C, A, K, kwas foliowy czy niacynę. Wśród mikroelementów ważne miejsce zajmuje potas sprzyjający utrzymaniu stałego poziomu ciśnienia oraz cenne dla naszych kości i zębów – fosfor i wapń. Warto wspomnieć o żelazie, magnezie i cynku. Zachętą do spożywania orzechów laskowych powinna być też obecność jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wspomagają proces utraty wagi i dodatkowo chronią przed różnego typu chorobami o charakterze przewlekłym.

Orzechy najzdrowsze dla ciebie
Orzechy najzdrowsze dla ciebie [10 zdjęć]

Orzechy są bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe, minerały oraz witaminy. Mogą one wywierać korzystny wpływ...

zobacz galerię

2. Orzechy laskowe - właściwości

Włączenie orzechów laskowych do diety zaleca się przede wszystkim tym osobom, które są narażone na wystąpienie nadciśnienia, miażdżycy oraz zakrzepów. Swoje lecznicze właściwości zawdzięczają one obecności wspomnianych pierwiastków, przede wszystkim potasu oraz zdrowych kwasów tłuszczowych. Orzechy stanowią dodatkowo źródło błonnika oraz argininy. Jest to aminokwas, który pośrednio przyczynia się do poszerzenia światła naczyń krwionośnych, a tym samym wspomaga regulację ciśnienia i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Został udowodniony jego pozytywny wpływ na wydolność organizmu, dlatego związek ten cieszy się popularnością zwłaszcza wśród osób aktywnych fizycznie. Poza tym arginina przyspiesza proces gojenia się ran, oparzeń i innych uszkodzeń skóry.

W orzechach z czystym sumieniem mogą rozsmakować się cukrzycy – indeks glikemiczny owoców leszczyny wynosi jedynie 15. Udowodniono ponadto, że orzechy laskowe przyczyniają się do obniżenia poziomu cukru we krwi, dlatego zostały docenione jako produkt przydatny w profilaktyce cukrzycy typu 2.

3. Orzechy laskowe a potencja

Po przekąskę w postaci orzechów laskowych częściej powinni sięgać panowie, którym zależy na zdrowiu intymnym. Udowodniono, że owoce leszczyny – ze względu na obecność wspomnianej już witaminy E – usprawniają proces spermatogenezy, czyli wytwarzania plemników. Orzechy laskowe to zatem świetne, choć rzadko wykorzystywane, naturalne afrodyzjaki.

Nie bez znaczenia są w tym kontekście witaminy z grupy B, które wpływają na poziom wydzielanych hormonów płciowych.

4. Orzechy laskowe a układ nerwowy

Substancje zawarte w orzechach laskowych wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Regularne sięganie po ten przysmak sprzyja zwiększeniu efektywności procesów myślowych. To także ogromne wsparcie dla naszej pamięci i koncentracji. Przegryzanie orzechów może okazać się pomocne w sytuacjach stresujących – przyczyniają się one do obniżenia napięcia nerwowego i redukują skutki psychicznego zmęczenia.

5. Orzechy laskowe w kuchni

Orzechy laskowe zostały docenione nie tylko ze względu na swoje prozdrowotne właściwości. Na dobre zagościły w naszych kuchniach jako świetny dodatek do różnego rodzaju sałatek, makaronów i mięs. Idealnie współgrają zarówno ze smakami słodkimi, jak i nieco bardziej pikantnymi. Ze względu na wysoką wartość energetyczną stanowią świetny składnik wielu artykułów spożywczych. Są wykorzystywane również do produkcji smacznych nalewek znanych z leczniczych właściwości, zwłaszcza podczas problemów z układem trawiennym.

Jeżeli przepadamy za jedzeniem orzechów na surowo, to pamiętajmy, że najsmaczniejsze będą zaraz po wyjęciu z łupiny, która chroni je przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak światło czy wilgoć. Z tego też względu nie powinno się kupować ziaren orzechów sprzedawanych na wagę. Zdaniem niektórych najlepiej smakują te zebrane jesienią prosto spod drzewa. Przed ich zjedzeniem warto upewnić się, że nie zostały zaatakowane przez pleśń. Najczęściej można rozpoznać to po charakterystycznym zapachu.

Czy masz alergię na orzechy? A może znasz kogoś, kto zmaga się z takimi dolegliwościami? Porozmawiaj o tym na naszym forum.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!