Orzeszki piniowe - właściwości i zastosowanie

Mają podłużny kształt i są słodko-kwaśne. Uznawane za afrodyzjak i zarazem odżywczy pokarm - mowa o orzeszkach piniowych (zwanych piniolami).

To nasiona sosny pinia, która rośnie w krajach śródziemnomorskich, a także nad Morzem Czarnym. W Polsce dostępne są najczęściej orzeszki koreańskie i włoskie.

Ze względu na wartość odżywczą i smakową, wykorzystywane są w wielu kuchniach świata. Są głównym składnikiem słynnego włoskiego sosu pesto.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Nie należą jednak do najtańszych produktów. Za 100 gramów orzeszków trzeba zapłacić nawet 25 złotych.

1. Orzeszki pinii - składniki odżywcze

 

6 objawów niedoboru magnezu w organizmie
6 objawów niedoboru magnezu w organizmie [7 zdjęć]

Mówi się, że jest pierwiastkiem życia. Jego najlepszym źródłem są migdały, kakao, pestki dyni, orzechy...

zobacz galerię

Orzeszki pinii to prawdziwa bomba minerałów i witamin. Zawierają dużo łatwo przyswajalnego białka, dlatego są doskonałym źródłem energii.

Znajduje się w nich także potas. Jego niedobór łatwo zauważyć - mięśnie drżą, czujemy się zmęczeni, apatyczni, cierpimy na zaparcia. Potas tracimy szczególnie w czasie upałów czy w trakcie ćwiczeń czy z powodu zatrucia pokarmowego.

Magnez, fosfor i cynk to kolejne mikroelementy, które kryją się w tych małych nasionkach. Ze względu na dużą ilość cynku, który podnosi libido, piniole uznaje się za afrodyzjak. Pierwiastek ten poprawia też wygląd skóry, włosów i paznokci. Poza tym jest antyoksydantem i zwalcza wolne rodniki.

Orzechy piniowe zawierają też miedź. Składnik ten wpływa na dobrą pracę mózgu i serca, a także wzmacnia odporność.

Orzeszki zawierają witaminę K, która wpływa na prawidłowy proces krzepnięcia krwi. Z kolei witamina E, zwana witaminą młodości, zwalcza wolne rodniki, zapobiega starzeniu.Ponadto dostarczają też witamin A, B1 i C.

2. Orzeszki pinii - zawartość kwasów tłuszczowych

 

Orzechy to źródło jedno- i wielonienasyconych tłuszczów. Działają korzystnie na serce, układ krążenia czy układ nerwowy. Poprawiają kondycję włosów i skóry. W orzeszkach znajduje się też kwas pinolenowy. Badania kliniczne wykazały, że pomaga on w kontrolowaniu masy ciała i hamuje apetyt.

W eksperymencie naukowym wzięły udział kobiety z nadwagą. Pierwsza grupa codziennie przed śniadaniem dostawała 3 gramy kwasu pinolenowego, druga - 3 gramy oliwy z oliwek (jako placebo). Panie z pierwszej grupy odczuwały dużo mniejszy apetyt (o ok. 36 proc.).

Kwas ten reguluje także ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę.

3. Orzeszki pinii dobre dla serca

 

Przeczytaj koniecznie

Zdaniem uczonych z Bostonu, systematyczne jedzenie pinioli może wydłużyć życie i zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu przewlekłych chorób. Wyniki badań opublikowano w "New England Journal of Medicine”.

Naukowcy udowodnili, że ryzyko śmierci z powodu zawału zmniejsza się o 19 proc., a raka - o 11 proc.

4. Orzeszki pinii - zastosowanie w kuchni

Orzeszki pinii to składnik włoskiego pesto, ale i miodu piniowego. Można nimi posypywać także dania z makaronu. Dodadzą też smaku ciastom czy deserom.

Orzeszki pinii są bardzo zdrowe, ale też kaloryczne. W 100 gramach znajduje się 637 kcal.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!