Zapytaj lekarza

1 , 0 2 3 , 1 5 8

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Mity na temat grzybów trujących

Witam Panią, w diecie osoby z niedoczynnością tarczycy istotna jest odpowiednia podaż białka (nabiał, mięso, wędliny). Ponadto: - w przypadku odchudzania trzeba ograniczyć ilość spożywanych tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, - powinno unikać się: kapusty, kalafiora, brukselki, brukwi, rzepy, soi, gorczycy, orzeszków ziemnych, fasoli, grochu, cebuli, gdyż produkty te są źródłem tak zwanych czynników wolotwórczych negatywnie oddziałujących na tarczycę. - w diecie nie powinno zabraknąć jodu: ryby morskie, pomidory, szparagi, jarmuż, sól kuchenna jodowana. Należy spożywać: - 5 porcji produktów zbożowych (pieczywo pełnoziarniste, kasze, ryż, płatki zbożowe, musli), - 4 porcje warzyw, - mleko i przetwory mleczne w ilości dwóch porcji w ciągu dnia, najlepiej niskotłuszczowe, - 1 porcja: mięso, lub ryby, lub nasiona roślin strączkowych Do smarowania pieczywa należy używać margaryny o niskiej zawartości tłuszczu, Z technik kulinarnych zaleca się pieczenie, gotowania i duszenie.

Pozdrawiam, Monika Biziel biziel.dobrydietetyk.pl

0

Witam serdecznie! Zapotrzebowanie energetyczne zależy m.in. od płci, wieku, wzrostu, masy ciała, aktywności fizycznej i stanu zdrowotnego. Ciężko bez tych danych ustalić prawidłową kaloryczność diety. Poniżej podam kilka istotnych wskazówek dotyczących prawidłowego żywienia, szczególnie dla osób z niedoczynnością tarczycy. 1. Regularne 5-6 posiłków dziennie o stałych porach co około 2-3h. Dzięki temu uniknie można uniknąć napadów głodu. 2. Proszę pamiętać o śniadaniu które daje energię na cały dzień. Obiad powinien stanowić danie główne, a kolacja (nie później niż 2h przed snem) lekkie i niskokaloryczne. 3. Jeśli przyjdzie ochota na przekąski, proszę wybierać te niskokaloryczne tj. owoce, warzywa, jogurty naturalne. Najwięcej ukrytych kalorii jest w daniach typu fast-food i słodyczach. Np. jeden pomidor to około 30 kcal, a jeden 50 g batonik może mieć około 200 kcal. 4.Warto zwiększyć aktywność fizyczną np. przez częste spacery, jazdę na rowerze czy ćwiczenia gimnastyczne. 5. Przy niedoczynnośći tarczycy zalecam dietę z eliminacją substancji goitrogennych- wolotwórczych (strączkowe suche, kapusiowate tj. brokuły, kalafior, kapusta, rzepa, kalarepa). W celu zmniejszenia ilości tych substancji, proszę gotować bez przykrycia, ponieważ ulatniają się z parą wodną. Polecam: sałaty, szpinak, szparagi, cukinie, dynie, paprykę- słodka/ostra, pieczarki, ogórki, fasolki szparagowe, pomidory. 6. Źródłem węglowodanów w diecie powinny być produkty pełnowartościowe tj. pieczywo razowe, kasza gryczana, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty. 7. Polecam również zwiększyć ilość jodu, ponieważ odgrywa istotną rolę w niedoczynności tarczycy. Można go znaleźć np. w rybach morskich (np.dorsz) lub wodach jodowanych. 8. Jeśli chodzi o płyny (woda, herbata, zupy itp), to zalecam około 2l/ dzień. Po wskazówki i przepisy dietetyczne zapraszam na moją stronę http://diet-coaching.xaa.pl/ Pozdrawiam, dietetyk Patrycja Sankowska

Dietetyk medyczny. Absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy