Zapytaj lekarza

1 , 0 2 2 , 2 4 6

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Zapotrzebowanie kaloryczne dla nastolatki na diecie

Witam! Mam 15 lat, 165 cm i 74 kg. Zawsze byłam osobą przy kości, ale nie aż tak. Od 2 tygodni zdrowiej się odżywiam i schudłam 4 kg (z 78), ale boję się, że przesadzam. Czuję się b.dobrze, nie zmęczona, ale jak wyliczyłam jem dziennie ok. 880 kcal! Trochę się przeraziłam, szczególnie tego, że gdy skończę odchudzanie to będzie okropny efekt yo-yo. Chociaż wydaje mi się to dziwne, bo jem zdrowo, 5 posiłków i nie dużo mniej niż przed dietą. Proszę o opinię i poradę.
KOBIETA, 15 LAT ponad rok temu

Wartość indeksu glikemicznego

Diabetolog, lek. med. Grażyna Korzeniewska wyjaśnia w filmie, czym jest indeks glikemiczny. Chcesz wiedzieć więcej na ten temat? Koniecznie zapoznaj się z wypowiedzią eksperta.

Roma Wojtewicz Dietetyk, Poznań
76 poziom zaufania

Nasza zwyczajowa dieta bardzo często jest niedoborowa - jej wysoka energetyczność wynika na ogół ze spożywania kalorycznych produktów w postaci słodyczy, gotowych dań przetworzonych, tłustych przekąsek i żywności typu fast food. Zamieniając je na zdrowe produkty, które automatycznie mają znacznie mniej kalorii, poprawiamy wartość odżywczą jadłospisu, jednak jednocześnie znacząco zmniejszamy jego energetyczność. Objętość pozostaje podobna- stąd też uzyskane zaledwie 900kcal. Jest to zdecydowanie za mało, zwłaszcza dla rozwijającego się organizmu. Należałoby zwiększyć ilość spożywanych pokarmów - proszę się nie obawiać o znaczną objętość porcji posiłków. Pacjenci przechodzący na zbilansowaną przez dietetyka dietę, bardzo często dziwią się dużą ilością spożywanych produktów, przy jednoczesnej niskiej kaloryczności diety. W tym przypadku zalecana kaloryczność wynosi w granicach 1900kcal. Powinny one jednak pochodzić ze zdrowych produktów : źródła węglowodanów - pełnoziarniste pieczywo, makaron razowy, brązowy ryż, płatki owsiane ,razowe, otręby, kasze,warzywa źródła białka: chude mięso, ryby, mleko i produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu źródła tłuszczu - oleje roślinne - oliwa z oliwek, olej rzepakowy, słonecznikowy, sojowy, lniany Z diety powinny zostać całkowicie wykluczone słodycze w każdej formie (również napoje słodzone), kaloryczne przekąski (chipsy, paluszki itp.), żywność przetworzona i fast food-y. Słodycze można zastąpić owocami. W ten sposób organizm uzyska wszelkie niezbędne składniki odżywcze, a błonnik występujący w dużej ilości w dziennej racji pokarmowej wspomoże trawienie i zapewni uczucie sytości. Bardzo ważna jest też codzienna aktywność fizyczna. Stosowanie takiego stylu życia przez cały czas, pomoże uniknąć efektu nagłego nadmiernego przyrostu masy ciała, określanego jako efekt jo-jo.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy