Malina - wartości odżywcze i właściwości. Jak zrobić nalewkę z malin?

Malina to jedno z ulubionych owoców Polaków. Odmiany uprawne malin rosną niemal w całej Europie i Azji, różnią się nie tylko nazwą, ale też smakiem i kolorem. Obecnie na świecie możemy spotkać owoce pomarańczowe, białe, żółte i czarne. Najczęściej maliny stanowią zdrową przekąskę, ale wykorzystuje się je także jako dodatek do ciast, placków, naleśników oraz deserów. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego, że oprócz wyjątkowego smaku, maliny gwarantują nam też szereg składników odżywczych korzystnych dla naszego zdrowia.

Zobacz film: "Czy trzeba myć maliny?"

spis treści

1. Malina - wartości odżywcze

Malina to owoc bogaty przede wszystkim w cukry, pektyny oraz kwasy organiczne, takie jak kwas salicylowy, jabłkowy czy cytrynowy. Malina to także bogate źródło witamin, m.in. witamin z grupy B oraz witamin C i E, a także wielu składników mineralnych, spośród których możemy wymienić wapń, magnez, żelazo i potas.

Jednak właściwości odżywcze dla naszego organizmu mają nie tylko owoce malin, ale także liście. Te z kolei bogate są w sole mineralne, kwasy organiczne, flawonoidy oraz związki żywicowe i garbniki. W 100 gramach malin znajdziemy 52,6 kalorii. Ilość kalorii w malinach jest bardzo mała, dlatego bez obaw można sięgać po nie w czasie odchudzania. Dzięki tak niskiej ilości kalorii, maliny można z powodzeniem dodawać do deserów.

2. Malina - właściwości

Malina ma prozdrowotny wpływ na ludzki organizm. Już starożytni przyrządzali lecznicze soki z malin, które pomagały na zakażenia organizmu i nerwicę. W naszej tradycji ludowej malina uchodziła za lek pomagający w niedokrwistości. Już od XVI wieku syrop malinowy stosowano jako środek wzmacniający zdrowie i odporność. Roztarte kwiaty malin miały pomagać na spuchnięte i ropiejące oczy, a wodę z gotowania liści wykorzystywano do przemywania zmienionych chorobowo miejsc na skórze. Obecnie często przyrządza się syrop lub sok z malin, które są pomocne przy leczeniu dolegliwości związanych z przeziębieniem bądź grypą.

Ostatnio dowiedziono, że doskonale sprawdzają się jako składnik diety odchudzającej  - spalają tkankę tłuszczową. Takie właściwości maliny ten owoc zawdzięcza jednemu ze swoich składników – ketonowi malinowemu, który obniża wagę komórek tłuszczowych i usprawnia metabolizm organizmu. Ponadto słodkie owoce malin stymulują oczyszczanie organizmu z toksyn i przyspieszają trawienie pokarmów, dzięki czemu zapobiegają powstawaniu zaparć i wzdęć.

Dzięki obecności kwasu salicylowego i benzoesowego maliny są uznawane za naturalną aspirynę. Owoce malin mają właściwości przeciwzapalne, przeciwgorączkowe oraz antybakteryjne i antywirusowe. Malina zwalcza pierwsze objawy przeziębienia i grypy, obniża gorączkę oraz pomaga pozbyć się bólu gardła. W dodatku malina obniża ciśnienie tętnicze, przez co polecane są przy nadciśnieniu i innych schorzeniach układu krążenia.

Najzdrowsze owoce
Najzdrowsze owoce [7 zdjęć]

To mit, że banany są najlepszym źródłem potasu. Dwie małe brzoskwinie albo nektarynki zawierają go więcej...

zobacz galerię

 

3. Malina - w kosmetyce

Malina wpływa na nasze zdrowie nie tylko od wewnątrz, ale także stosowana zewnętrznie. W wielu kosmetykach obecnych na rynku znajdziemy wyciągi z tych czerwonych owoców malin.

Ekstrakt z malin doskonale tonizuje, nawilża i zmiękcza skórę, pozostawiając ją gładką i jędrną. Zawartość kwasu salicylowego sprawia, że łagodzą stany zapalne i pomagają przy trądziku czy łupieżu. Działanie przeciwbakteryjne malin i ściągające, redukuje ilość wydzielanego sebum i zapobiegają powstawaniu wyprysków.

Wyciągi z malin znajdziemy też w szamponach i odżywkach, których zadaniem jest nadanie miękkości i połysku włosom, ale także w żelach pod prysznic, płynach do kąpieli, solach oraz mydłach.

Aby odżywić skórę twarzy lub pozbyć się stanu zapalnego w postaci nieestetycznych krost, można przygotować malinową maseczkę samodzielnie w domu. Wystarczy zgnieść kilka malin i tak powstałą papkę nałożyć na twarz i szyję. Uważajmy jednak na okolice oczu – kwasy zawarte w malinach mogą podrażniać. Zmyjmy ją po 30 minutach lekko ciepłą wodą. Aby wygładzić cerę, do 3 łyżeczek rozdrobnionych owoców malin warto dodać 4 łyżeczki jogurtu naturalnego.

Taką maseczkę należy trzymać na twarzy dopóki nie wyschnie. Warto wykonać ją raz w tygodniu, aby odżywić i odświeżyć cerę. Jeśli naszym problemem są nieestetyczne zaskórniki, to maliny poradzą sobie także z nimi. Maseczka wykonana z garści malin, miodu i żółtka jaja odblokuje pory i sprawi, że staną się mniej widoczne.

4. Malina - w kuchni

Nie tylko świeże owoce malin mają w sobie mnóstwo witamin i składników odżywczych. Równie korzystna dla naszego organizmu będzie miała suszona malina, dlatego warto mieć je w swojej kuchni. Do wysuszenia wybierzmy bardzo dojrzałe i nieuszkodzone owoce malin. W przeciwnym razie zamiast odpowiednio się wysuszyć, spleśnieją. Dla wsparcia odporności warto przez cały rok pić raz dziennie napar z suszonych malin. Aby go przygotować będziemy potrzebować dwie łyżki malin, które należy zalać szklanką gorącej wody.

Wspomniany już sok z malin możemy z powodzeniem dodawać do herbaty, jednak warto również sięgać po herbatę z liści malin. Herbata z liści malin nie jest tym samym co herbata malinowa przygotowywana z suszonych owoców. Na herbatę z liści malin powinny jednak uważać kobiety w ciąży. Uważa się, że herbata z liści malin może przyśpieszyć skurcze porodowe.

Zobacz też:

5. Maliny - nalewka z malin

Owoce malin służą nie tylko do przygotowania soku z malin, ale też pysznej i zdrowej nalewki z malin. Nalewka z malin pomoże nam walczyć z przeziębieniem i grypą w okresie jesieni i zimy. Ponadto nalewka z malin pomoże również poradzić sobie z problemami z układem pokarmowym. Tzw. malinówka jest też zalecana kobietom w czasie okresu. Nalewka malinowa złagodzi bóle menstruacyjne.

Jak przygotować nalewkę z malin? Do przygotowania 1 litru nalewki malinowej nam będą do tego następujące składniki:

  • 1 kg malin,
  • 0,5 l spirytusu (60% lub 96%),
  • 0,4 kg cukru.

Przygotowanie nalewki z malin jest następujące: w pierwszej kolejności przeglądamy maliny, żeby wyeliminować popsute owoce. Dalej umieszczamy tak przebrane maliny w słoiku, zakręcamy i posypujemy cukrem. Tak przygotowane maliny zostawiamy na kilka dni w ciemne miejsce. W międzyczasie musimy sprawdzać, czy maliny nie sfermentowały.

Po tej kilkudniowej przerwie trzeba zalać maliny spirytusem i znowu zostawiamy słoik na ok. tydzień. W tym czasie można przygotować butelki, do których później wlejemy spirytus. Po odczekaniu mniej więcej tygodnia trzeba odcedzić owoce, a nalewkę przelać do butelek. Tak przygotowana nalewka malinowa jest gotowa do spożycia po kilku miesiącach. Ilu dokładnie? Tu zdania są podzielone - jedni uważają, że nalewka z malin jest gotowa do spożycia po 3 miesiącach, inni radzą, aby nalewka malinowa była spożywana po 6 miesiącach od przygotowania.

6. Surowe maliny - kalorie i wartości odżywcze

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 123 g (1 szklanka)
Wartość energetyczna 52,0 kcal 64,0 kcal
Białko 1,20 g 1,48 g
Węglowodany 11,94 g 14,69 g
Cukier 4,42 g 5,44 g
Błonnik 6,50 g 8,00 g
Tłuszcz 0,65 g 0,80 g
Tłuszcze nasycone 0,02 g 0,02 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,06 g 0,08 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,38 g 0,46 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 26,2 mg 32,2 mg
Malina - wartości odżywcze i właściwości. Jak zrobić nalewkę z malin?
Malina - wartości odżywcze i właściwości. Jak zrobić nalewkę z malin? (Flickr)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy