Czereśnia - kalorie, wartości odżywcze, właściwości wiśni, przetwory

Czereśnia i wiśnia to owoce lata. Są one nie tylko aromatyczne, ale i bogate w składniki odżywcze. Czereśnia i wiśnia są doskonałym źródłem witamin i mikroelementów. Niestety, sezon na czereśnie i wiśnie jest krótki. Aby dłużej się nimi cieszyć, wiele osób sięga po gotowe przetwory z tymi owocami lub przyrządza własne. Przetwory z wiśni są bardziej popularne niż przetwory z czereśni, co ma związek z faktem, że wiśnie zyskują na obróbce, a czereśnie są najsmaczniejsze prosto z drzewa. Jakie wartości odżywcze kryje czereśnia i jakie są jej właściwości?

1. Czereśnia - kalorie

W 100 gramach czereśni znajduje się około 50 kalorii.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

2. Czereśnia - wartości odżywcze

Czereśnia zawiera potas, który usuwa nadmiar soli, dlatego dobroczynnie wpływa na serce, nerki oraz stawy. W czereśniach znajdują się witaminy z grupy B, a przed wszystkim witamina B5, wspomagająca leczenie artretyzmu. Czereśnia zawiera witaminę A i C, które działają na organizm oczyszczająco i odtruwająco. Witaminy poprawiają wygląd skóry. Dzięki obecności bioflawonoidów czereśnia, zwłaszcza czerwona, jest zaliczana do przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki. Porcja czereśni dostarcza nam wapnia, żelaza i dużej dawki jodu. Jod wzmaga produkcję hormonów tarczycy, które między innymi regulują przemianę materii. Czereśnie są doskonałe także na stawy. Właściwości czereśni dostrzegli już galijscy przodkowie. Zauważyli, że są skuteczne w walce z artretyzmem oraz chorobami pęcherza moczowego. Artretyzm dotyka osób z niedoborem witaminy B5, który czereśnia jest w stanie uzupełnić. Czereśnie poleca się na opuchnięte i zwyrodniałe stawy. Aby skomponować zdrową dietę, włącz czereśnie do codziennego jadłospisu, szczególnie latem.

Czereśnie są dobrym źródłem potasu, żelaza, fosforu i wapnia. Znajdziemy w nich również witaminy C, A, PP oraz pełną gamę witamin z grupy B. Owoce te wykazują silne właściwości oczyszczające krew z toksyn, dlatego działają korzystnie na wygląd naszej skóry oraz jej zapach. Warto również podawać je dzieciom, które „marudzą” przy jedzeniu, gdyż gwarantują one dobre trawienie i pośrednio pobudzają do większego łaknienia. Ponadto podnoszą odporność.

3. Czereśnia - właściwości wiśni

 

Właściwości zdrowotne wiśni dostrzeżono już dawno. Działają przeciwzapalnie, m.in. zapobiegają zapaleniu tętnic, czyli chronią przed chorobami układu krążenia, a tym samym – przed chorobami serca. Niedawno odkryto antynowotworowe właściwości wiśni. Znajdują się w nich substancje hamujące rozrost komórek rakowych. Natomiast wyjątkowe właściwości wiśni odkryto również w liściach, ogonkach i korze drzew. Napar z suszonych kwiatków wiśni jest od dawna ceniony w medycynie ludowej. Stosuje się go jako środek napotny w zapaleniu płuc oraz wspomagająco przy leczeniu zapalenia spojówek. Kwiaty wiśni zaparzone z mniszkiem lekarskim, perzem, miętą poprawiają przemianę materii, pomagają regulować poziom cukru we krwi i usuwają toksyny z organizmu. Z drewna kory wiśni, po wysuszeniu i sproszkowaniu, parzy się herbatki uspokajające i nasenne. A odwar z młodych gałązek drzewa wiśniowego, popijany w ciągu dnia i dodany do kąpieli, pomaga łagodzić bóle reumatyczne.

4. Czereśnia - witaminy w słoiku

Wiśnie wykorzystywane są na soki, kompoty, konfitury, dżemy, wino, nalewki i likiery. W formie przetworów zachowują swoje właściwości. Najbardziej aromatyczne soki z wiśni robimy z odmiany serockiej. Również z czereśni robi się przetwory. Najlepsze są żółte i twarde odmiany czereśni, na przykład różowa wielka lub hiszpańska biała. Najlepiej jednak spożywać owoce sezonowe w okresie ich występowania w przyrodzie. Nawet najsmaczniejszy dżem z wiśni lub czereśni nie oddaje smaku tych owoców zerwanych z drzewa. Dlatego też jedz wiśnie i czereśnie w lecie. Sezon na te owoce jest krótki, a korzyści dla zdrowia ogromne. Źródło witamin i soli mineralnych wzmocni twój organizm i doda sił. Zdrowe odżywianie latem jest tak samo ważne jak dostarczanie witamin zimą.

Czereśnia i wiśnia to niemal symbole lata. Owoce te lubią niemal wszyscy, zarówno świeżo zerwane, jak i podane w cieście, dżemie lub kompocie. Czereśnie i wiśnie warto spożywać w sezonie, mają wówczas najwięcej składników odżywczych. Nie oznacza to jednak, że przetwory z tymi owocami są bezwartościowe. Wręcz przeciwnie, dostarczają ważnych dla organizmu witamin.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!