Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (853 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Syrop glukozowo-fruktozowy - charakterystyka i zastosowanie

 Ewa Rycerz
09.04.2021 16:09
Syrop glukozowo-fruktozowy - charakterystyka i zastosowanie
Syrop glukozowo-fruktozowy - charakterystyka i zastosowanie

Obarczamy go winą za epidemię otyłości, twierdzimy, że jest odpowiedzialny za próchnicę, zaburzenia pracy wątroby. Syrop glukozowo-fruktozowy jest w wielu produktach. Czasem wydaje się, że nie sposób go uniknąć. Okazuje się jednak, że nie jest taki zły, jak o nim myślimy.

spis treści

1. Co to jest syrop glukozowo-fruktozowy?

Syrop glukozowo-fruktozowy, który stosują producenci żywności w Europie powstaje w procesie hydrolizy cukru buraczanego. Technologia jego wytwarzania powstała z dwóch powodów.

Po pierwsze, pod kątem właściwości technologicznych syrop przypomina miód. Jest płynny i łatwo go rozpuścić w płynach. Miód jednak krystalizuje się, a syrop – nie. I to, z punktu widzenia producentów, przeważa za jego stosowaniem.

Po drugie, syrop glukozowo-fruktozowy jest po prostu tańszy. Jego wzorcem technologicznym jest cukier buraczany, składający się w 50 proc. z glukozy, i w 50 proc. z fruktozy.

Zobacz film: "5 faktów na temat syropu glukozowo-fruktozowego"

- Nie jest on w niczym gorszy od cukru, ponieważ niczym się od niego technologicznie nie różni. Syrop jest jedynie roztworem, który powstaje z cukru w naszych żołądkach – tłumaczy dr Krystyna Pogoń, dietetyk i ekspert ds. żywienia. - Jedzony z umiarem, podobnie jak cukier, jest naszym organizmom niezbędny do życia. Z niego pozyskujemy energię do działania.

2. Syrop fruktozowy

Zbędny jest natomiast syrop fruktozowy. Ten produkowany jest zazwyczaj w Stanach Zjednoczonych, najczęściej z kukurydzy. Skrobię w niej zawartą poddaje się różnorodnym procesom chemicznym i w ten sposób uzyskuje właśnie syrop fruktozowy. W produkcie tym zawartość fruktozy i glukozy to ok. 70 do 30 proc.

- To produkt jednoznacznie niezdrowy, dużo bardziej szkodliwy niż cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy. Dzieje się tak, ponieważ organizm człowieka nie potrafi radzić sobie z fruktozą. O ile glukoza jest spalana, o tyle fruktozę metabolizuje wątroba, a to ją obciąża – wyjaśnia dr Pogoń.

Może to prowadzić do rozwoju cukrzycy, miażdżycy, problemów z cholesterolem.

3. Zamiennik cukru

Syrop glukozowo-fruktozowy traktowany jest jak zamiennik cukru. Jest przy tym tańszy, dlatego producenci stosują go chętniej niż biały proszek. Znajdziemy go w słodyczach, napojach, wędlinach, produktach nabiałowych. Jednak czy faktycznie obecność tego produktu jest powodem nadwagi?

Dietetycy zaprzeczają. - Jeśli zawartość tego składnika w produktach jest mniejsza niż 1 proc. - nie jest szkodliwa dla zdrowia. Dodawana jest raczej dla podkreślenia smaku. Bardziej problematyczne mogą być słodkie płatki śniadaniowe, słodzone jogurty czy słodycze, ale tylko wtedy, gdy jemy ich dużo. Od jednego słodzonego jogurtu nic nam się nie stanie, ale pięć dziennie może być już niepokojące – wylicza Krystyna Pogoń.

Dietetyczka radzi, by unikać za to nadmiaru tłuszczów, które podnoszą bilans energetyczny posiłku i zwiększają jego kaloryczność.

4. Ile kalorii ma syrop glukozowo-fruktozowy?

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 310 g (1 porcja)
Wartość energetyczna 281 kcal 871 kcal
Białko 0 g 0 g
Węglowodany 76,0 g 236 g
Cukier 75,7 g 235 g
Błonnik 0 g 0 g
Tłuszcz 0 g 0 g
Tłuszcze nasycone 0 g 0 g
Tłuszcze jednonienasycone 0 g 0 g
Tłuszcze wielonienasycone 0 g 0 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 0 mg 0 mg
Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze