Ćwicz w ciąży!

Lekarze i różnorodne poradniki dla kobiet sugerują, że sprawność fizyczna przyszłych matek jest korzystna zarówno dla nich, jak i mających się narodzić dzieci. Gdy kilka lat temu wykazano, że ćwiczenia fizyczne wzmacniają serce płodu, wiele kobiet w ciąży rozpoczęło lub wznowiło przygodę ze sportem. Niektóre zapisały się na zajęcia jogi, inne skupiły się na ćwiczeniach aerobowych. Oczywiście nie wszystkie przyszłe matki zostały wystarczająco zmotywowane do ćwiczeń. Na pewno zmieni się to w wyniku ostatnich badań naukowych, które wykazały, że aktywność fizyczna w czasie ciąży jest najwcześniejszym sposobem poprawy zdrowia serca dziecka nawet po urodzeniu.

1. Ćwiczenia aerobowe matki a serce dziecka

Badania pilotażowe przeprowadzone w 2008 roku przez naukowców z Uniwersytetu w Kansas wykazały, że płody kobiet, które ćwiczyły przynajmniej 30 minut 3 razy w tygodniu, miały stosunkowo niskie tętno, a więc znak zdrowego serca w czasie ostatnich dni przed porodem. Ostatnie testy przeprowadzone przez tych samych badaczy wykazały, że polepszona praca układu sercowo-naczyniowego u płodów może utrzymać się nawet do miesiąca po porodzie. Oznacza to, że starania kobiet ciężarnych o kondycję przynoszą długotrwałe rezultaty.

Zobacz film: "Czy w ciąży należy jeść za dwoje?"

Do powyższych wniosków naukowcy doszli dzięki testom przeprowadzonym na grupie 61 ciężarnych kobiet, monitorując zdrowie serca płodu w czasie ciąży i jakiś czas po urodzeniu. Ćwiczenia aerobowe wykonywane przez kobiety obejmowały najczęściej chodzenie i bieganie. Bardziej aktywne uczestniczki badania uprawiały jogę, a nawet podnosiły ciężary.

2. Bezpieczeństwo aktywności fizycznej w ciąży

Wyniki badań sugerują, że starania o zdrowie serca dziecka powinny rozpocząć się już w czasie ciąży. Ćwicząc, każda kobieta może dać swojemu dziecku lepszy start życiowy. Obecnie największą uwagę zwraca się na aktywność fizyczną dzieci w wieku przedszkolnym. W świetle ostatnich badań można interweniować w zdrowie serca dziecka już w czasie początkowych miesięcy ciąży.

Przyszłe matki nie powinny w żadnym stopniu obawiać się ćwiczeń w czasie ciąży. Jeśli ćwiczyłaś regularnie przed rozpoczęciem ciąży, nie ma powodu, dla którego musiałabyś rezygnować z codziennego treningu. Oczywiście przed rozpoczęciem ćwiczeń porozmawiaj z lekarzem na temat odpowiednich dla ciebie form aktywności i ewentualnych przeciwwskazań. Bogatym źródłem wiedzy na ten temat są strony internetowe oraz magazyny poświęcone ciąży i wychowywaniu dzieci. Pamiętaj: masz ogromny wpływ na zdrowie swojego malucha. Wykorzystaj to!

Następny artykuł: Joga w ciąży

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!