Skutki uboczne sterydów wziewnych

Choruję na astmę ok. 3 lat z ciężkim przebiegiem, przez cały ten okres biorę sterydy wziewne oraz w tabletkach. Sterydy w tabletkach brałam co miesiąc zaczynając od 60mg Encortonu stopniowo schodząc do zera. Następnie stan zdrowia pogarszał się i zaczynałam od nowa. Od ubiegłego roku od czerwca biorę leki sterydowe wziewne w największej dawce oraz w tabletkach Metypred zaczynając od 32mg schodząc do 8mg. Poniżej tej dawki nie mogę zejść bo następuje silna duszność i trafiam na oddział. Chcę też dodać, że stosuje inne leki od astmy takie jak: Theovent 300mg i Eonic 10mg oraz lek przeciwalergiczny Xzyzal. Przez cały ten okres przytyłam 30 kg, moja skóra jest cienka jak papier, boli mnie i wszystko ją podrażnia. Mam wrażenie, że ma to również wpływ na mój nastrój i problemy z głową. Mam 46 lat i chciałabym jeszcze żyć, ale nie wiem jak. Proszę bardzo o radę i o wymienienie konkretnych skutków przyjmowania tych leków jakie mogły wystąpić u mnie.

Pytanie zadane 18-06-2012r. o 10:59
lek. Joanna Gładczak porady udziela lek. Joanna Gładczak

lekarz specjalista chorób wewnętrznych. Autorka wielu profesjonalnych publikacji medycznych.

Porada eksperta

Witam serdecznie! Długoletnia strydoterapia może odpowiadać za szereg objawów niepożądanych. Leczenie takie może wpływać na metabolizm, gospodarkę elektrolitową. Często pacjenci zażywający takie leki mają tendencję do przyrostu masy ciała, najczęściej również z charakterystycznym rozłożeniem tkanki tłuszczowej w obrębie karku, brzucha, twarzy. Najczęściej pacjenci mają równocześnie szczupłe kończyny górne i dolne. Sterydy wpływają również na skórę- mogą doprowadzać do powstania rozstępów, dochodzi do ścieńczenia skóry. Leki te niekorzystnie wpływają również na tkankę kostną - w przebiegu długotrwałej terapii wskazane jest zażywanie leków chroniących tkankę kostną. Bez możliwości badania lekarskiego, dokładnego zebrania wywiadu nie ma możliwości aby stwierdzić jakie powikłania występują u Pani. Natomiast proszę pamiętać, że prawdopodobnie na podstawie opisu który Pani podała raczej trudno będzie leki te odstawić. Z tego powodu należy do terapii dołączyć (jeżeli nie były stosowane) leki które zmniejszają ryzyko powikłań. Najczęściej stosowane są preparaty osłaniające błonę śluzową żołądka, preparaty wapnia i witaminy D3, bisfosfoniany. Wskazane jest również unikanie równoczesnego stosowania leków z grupy niesterydowych leków przeciwzapalnych. Proszę również pamiętać o systematycznym wysiłku fizycznych (choćby 45-minutowym spacerze 3 razy w tygodniu), zbilansowanej diecie redukcyjnej. Pozdrawiam

Artykuły na ten temat:
Porozmawiaj o tym na Forum Zdrowie »
Komentarze
Wyloguj

Porady ekspertów

Uczucie duszności, napady gorąca na twarzy

Witam, moim problemem są płuca. Odczuwam duszność, napady gorąca do twarzy, kaszel w sumie...

lek. Magdalena Pikul Porady udziela lek. Magdalena Pikul w trakcie specjalizacji z pediatrii w Szpitalu Wojewódzkim Nr 2 w Rzeszowie, interesuje się pediatrią i neonatologią.
Nocne duszności i uporczywy kaszel

Witam! Moja mama w kwietniu tego roku podłapała zapalenie płuc. Choroba niby przeszła, ale...

lek. Karol Kaziród-Wolski Porady udziela lek. Karol Kaziród-Wolski lekarz w trakcie specjalizacji z kardiologii w Świętokrzyskim Centrum Kardiologii.
Leczenie astmy

Witam. Mam 16 lat. Za niedługo muszę wybrać lepszą szkołę i postanowiłem iść do szkoły górniczej,...

lek. Anna Syrkiewicz Porady udziela lek. Anna Syrkiewicz lekarz w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym im. prof. Witolda Orłowskiego w Warszawie.
Kaszel i kłucie w okolicy serca

Witam! Od października ubiegłego roku, kiedy rzuciłem palenie pojawił się u mnie ciągły kaszel...

lek. Karol Kaziród-Wolski Porady udziela lek. Karol Kaziród-Wolski lekarz w trakcie specjalizacji z kardiologii w Świętokrzyskim Centrum Kardiologii.
Problemy z oddychaniem - to astma czy papierosy?

Witam wszystkich, Mam 17 lat i mój problem polega na tym, że od równo 2 lat palę...

lek. Joanna Gładczak Porady udziela lek. Joanna Gładczak lekarz specjalista chorób wewnętrznych. Autorka wielu profesjonalnych publikacji medycznych.
pokaż 10 następnych
Zamknij Załóż konto
Zamknij Logowanie

Nie masz konta? Załóż teraz

Zapomniałem hasło Przypomnij hasło

Zamknij

Wypełnij swoje dane

Ryzyko schorzeń często zależne jest od płci, wieku i wykonywanego zawodu

Wiek determinuje zarówno ryzyko schorzeń, jak i rodzaj leczenia

Dzięki informacji o Twojej lokalizacji i ubezpieczeniu, będziemy mogli zaproponować Ci najlepszych specjalistów i kliniki zajmujące się Twoim problemem

-

Dane kontaktowe potrzebne są nam do powiadomienia Cię o odpowiedziach specjalistów

Akceptuję regulamin zadawania pytań.
Cofnij