Kołatanie serca, wrażenie zawału i zawroty głowy

Witam, pewna bliska mi osoba miała ok. 3 tygodni temu dziwny atak. Zaczęło się od sytuacji po imprezie, gdzie wypiła trochę alkoholu i wydawało się, że miała przysłowiowego kaca, jednak objawy nie byłby do końca takie, gdyż miała jakby uczucie zawału. Następnego dnia wystąpiły dalsze objawy, uczucie zawału, uczucie wyjścia z ciała, kołatanie serca, ból żył. Wzięła leki na uspokojenie, trochę się uspokoiła, następnego dnia nie miała już wskazanych objawów, lecz doszły inne, miała zaburzenia widzenia, zawroty głowy, uczucie bezwładu i bezsilności, nie mogła się na niczym skupić ani nic robić, praktycznie nie była w stanie nawet rozmawiać z ludźmi, nie poszła do pracy, gdyż nie była w stanie pracować. Poszliśmy zaraz do psychiatry, który stwierdził, że nie widzi poważnych objawów nerwicowych, stwierdził iż to objawy nadużycia alkoholu, dał oczywiście antydepresanty (citabax) i uspokajacze (hydroksyzyna). Jeszcze ich jednak nie brała.

Z czasem te objawy bezsilności i bezwładu oraz niemożności skupienia się przeszły, ale na ich miejsce weszły zaburzenia widzenia, ucisk i szumy w głowie, zaburzenia równowagi, uczucie bezsilności. Byliśmy u okulisty, który zrobił przekrojowe badania, które nie wykazały anomalii. Okulista stwierdził, że to może być objaw brania środków antykoncepcyjnych, które bierze wiele lat. Zrobiła również bardzo szczegółowe badania krwi, które nic nie wykazały. Ponieważ miała duże niedobory magnezu (ma bardzo stresujące życie), część objawów ustąpiła. Byliśmy następnie u neurologa, który pobieżnie stwierdził, że to nie problem nerwów, tylko ewentualnie zator krwi i problemy z pigułkami antykoncepcyjnymi i skierował do kardiologa.

W międzyczasie praktycznie wszystkie objawy ustąpiły, sporadycznie powracały zaburzenia widzenia i ucisk w głowie tylko. Przed wizytą u kardiologa byliśmy u fizjoterapeuty, który pomógł już wielu osobom, i on stwierdził, że to były objawy somatyczne na tle nerwowym spowodowane przez ucisk kręgów szyjnych na tętnice szyjne + stres. Następnie rozluźnił kręgi szyjne, objawy wszelkie przeszły, jednak po tym pojawiły się bóle kręgów szyjnych i kręgosłupa, które jak zakładam, są wynikiem tego, iż w końcu je poczuła. Wcześniej była spięta strasznie (dało się to zaobserwować gołym okiem). Miała ćwiczyć kręgosłup i rozciągać kręgi, co tez zaczęła robić.

Następnie zrobiliśmy badanie usg Dopplera tętnic szyjnych + trzustka, z których nic nie wyszło (zakładam, że rozluźnienie kręgów szyjnych miało na to wpływ). Kardiolog stwierdził na podstawie tych badań + wyników krwi, że to nie problem kardiologiczny a możliwy zator w mózgu (ewentualnie przez tabletki), który spowodował niedopływ krwi i wystąpienie objawów somatycznych. Od tamtego czasu, ponad tydzień temu, żadnych objawów somatycznych nie było, jedynie bóle kręgów szyjnych i kręgosłupa, które rozciągała i to pomagało. Jednak w ostatnią sobotę byliśmy na imprezie tanecznej, nie piła dużo, za to dużo tańczyła, ale następnego dnia czuła się dobrze. Jednak po południu zaczęła mieć duszności i lekkie zawroty głowy + dalej te bóle kręgosłupa. Wieczorem jednak przeszły. Dziś jednak wszystkie objawy praktycznie wróciły. Ma zaburzenia widzenia, ucisk i szum w uszach, zawroty równowagi + lekkie uczucie bezwładu i smutek. Nie ma za to tego uczucia zawału i wyjścia z ciała jak uprzednio. Była rano u ginekologa, który kategorycznie zakazał jej brać dalej środki antykoncepcyjne.

Chciałem dowiedzieć, co wg Państwa może być przyczyną tych stanów i jak to leczyć. Wydawało się, ze podejrzenia zwyrodnienia kręgów szyjnych i zatoru tętnic były słuszne, na co wskazywałoby też rozluźnienie mięśni i bóle kręgosłupa. Jednak nagły powrót objawów jest bardzo niepokojący. Czy może mieć na to wpływ alkohol (nie duże ilości) i branie środków antykoncepcyjnych? Dodam jeszcze, iż za tydzień ma badanie, a następnie ewentualnie wizytę u neurologa i rezonans magnetyczny głowy.

Pozdrawiam

Pytanie zadane 02-04-2012r. o 11:03
lek. Karol Kaziród-Wolski porady udziela lek. Karol Kaziród-Wolski

lekarz w trakcie specjalizacji z kardiologii w Świętokrzyskim Centrum Kardiologii.

Porada eksperta

Witam!

Opisane dolegliwości mogą mieć związek zarówno z zespołem niewydolności kręgowo-podstawnej, jak również z przemijającymi atakami niedokrwiennymi (TIA). Niewydolność kręgowo-podstawna to zespół objawów spowodowanych uciskiem zwyrodnieniem odcinka szyjnego kręgosłupa, które powoduje ucisk na naczynia. TIA czyli przemijające napady niedokrwienne są powikłaniem polegającym na krótkotrwałych objawach niedokrwiennych mózgu być może na podłożu zatorowym. Doustna antykoncepcja hormonalna nasila ryzyko zakrzepowo-zatorowe, szczególnie przy długotrwałym stosowaniu, w związku z tym jest to również prawdopodobny czynnik mikrozatorów. Trudno wskazać dokładnie przyczynę, być może problem jest złożony. W celu potwierdzenia zwyrodnienia w odcinku szyjnym warto wykonać zdjęcie RTG tego odcinka, warto wykonać również takie badania jak układ krzepnięcia oraz D-dimery, które mogą dostarczyć informacji o ewentualnej zatorowości. W sytuacji zwyrodnienia odcinka szyjnego kręgosłupa odpowiednie leczenie powinno polegać na rehabilitacji ruchowej. Stosowanie ćwiczeń zleconych przez fizjoterapeutę oraz masaż mogą przynieść poprawę.

Dodatkowo jeśli neurolog potwierdzi podłoże zwyrodnieniowe w odcinku szyjnym kręgosłupa, może dodać leki o działania miorelaksacyjnym (rozluźniającym mięśnie szkieletowe), co może zmniejszyć dolegliwości. Alkohol w przypadku podłoża zatorowego może nasilać objawy, gdyż sprzyja (ogólnie mówiąc) rozpuszczaniu zakrzepów i tym samym uwalnianiu ewentualnego materiału zatorowego, co może powodować zatorowość. Doustna antykoncepcja jak już wspomniałem jest istotnym czynnikiem ryzyka zakrzepowo-zatorowego. W opisanej sytuacji na pewno warto wykonać zaplanowaną diagnostykę, która może dostarczyć cennych informacji. Proponuję zaprzestać spożycia alkoholu. Jak już zalecił ginekolog koniecznie zaprzestać stosowania doustnej antykoncepcji. Należy pozostać pod kontrolą neurologa.

Pozdrawiam serdecznie!

Artykuły na ten temat:
Porozmawiaj o tym na Forum Zdrowie »

Komentarze (1)

Wyloguj
~Michał
~Michał

mam taki problem 18 lutego napiłem sie mocno alkoholu i uderzyłem głowa w kaloryfer miałem stany :momentalnie robiło mi sie gorąco a po jakims czasie zimno i dreszcze miałem na plecach . puznije bolała mnie głowa przez jakies dwa dni ale przeszło .od jakis 3 dni czyje kucie w sercu i czasami serce moje przyspiesza do 94 uderzeń na minute . Proszę o pomoc

Odpowiedz

Porady ekspertów

Przyczyny bólu i kołatania serca

Witam Pana mam 13 lat od pewnego czasu mam dziwne objawy czyli np bol pod lewa lopatka ,boli...

lek. Zofia Antosik Porady udziela lek. Zofia Antosik psychiatra w oddziale chorób afektywnych Instytutu Psychiatrii i Neurologii.
Problemy z oddychaniem, kołatanie i ból serca w ciąży

Witam serdecznie, mam 27 lat, ogólnie jestem zdrowa, a od 1,5 roku męczę się z dolegliwościami...

lek. Joanna Gładczak Porady udziela lek. Joanna Gładczak lekarz specjalista chorób wewnętrznych. Autorka wielu profesjonalnych publikacji medycznych.
Mam duży problem

Od jakiegoś czasu mam problemy ze spaniem na dodatek czasami przeważnie w nocy kiedy leże serce...

lek. Agata Kasica Porady udziela lek. Agata Kasica lekarz internista
Mdłości, częste kołatanie serca

Witam, mam 22 lata i od dwóch miesięcy mam następujące objawy: mdłości, częste kołatanie...

lek. Małgorzata Horbaczewska Porady udziela lek. Małgorzata Horbaczewska rezydentka w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Kielcach.
Kołatanie serca przy prawidłowym ciśnieniu krwi

Mam ciśnienie ustabilizowane i niskie 110/68 i niski puls w granicach 60-68, ale serce bije...

lek. Karol Kaziród-Wolski Porady udziela lek. Karol Kaziród-Wolski lekarz w trakcie specjalizacji z kardiologii w Świętokrzyskim Centrum Kardiologii.
Kołatanie serca, osłabienie i problemy z koncentracją

Witam, moje objawy zaczęły się jakieś 3 miesiące temu. Najpierw zaczęło się od ciągłego poczucia...

lek. Karol Kaziród-Wolski Porady udziela lek. Karol Kaziród-Wolski lekarz w trakcie specjalizacji z kardiologii w Świętokrzyskim Centrum Kardiologii.
pokaż 10 następnych
Zamknij Załóż konto
Zamknij Logowanie

Nie masz konta? Załóż teraz

Zapomniałem hasło Przypomnij hasło

Zamknij

Wypełnij swoje dane

Ryzyko schorzeń często zależne jest od płci, wieku i wykonywanego zawodu

Wiek determinuje zarówno ryzyko schorzeń, jak i rodzaj leczenia

Dzięki informacji o Twojej lokalizacji i ubezpieczeniu, będziemy mogli zaproponować Ci najlepszych specjalistów i kliniki zajmujące się Twoim problemem

-

Dane kontaktowe potrzebne są nam do powiadomienia Cię o odpowiedziach specjalistów

Akceptuję regulamin zadawania pytań.
Cofnij