Zapytaj lekarza

1 , 0 1 4 , 1 4 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Działanie leku Diaprel

Witam, mam 70 lat i od pół roku zdiagnozowaną cukrzycę. Regularnie przestrzegam diety, na co zresztą wskazuje moja waga, systematycznie "lecąca w dół" (obecnie 74 kg). Ze względu na ogromną biegunkę zamiast leku Metformax, mam podawany lek Diaprel. Moje pytanie jest następujące: od tygodnia mam zwiększoną dawkę tego leku, zamiast 2 tabletek (0-0-2) biorę 3 (2-0-1) i zaczęło się dziać z moją glukozą coś dziwnego (dieta ta sama, aktywność fizyczna też), a cukier bardzo się podniósł. Przy dwóch tabletkach miałam na czczo 115-130, po śniadaniu największy, bo dochodził do 200, a potem po posiłkach tak około 130-180. W chwili obecnej najczęstszym wynikiem jest ponad 200 (240, 270) - takich wyników to ja praktycznie nie miałam przy niższej dawce. Co się dzieje??? Mam jeszcze jedno pytanie: biorę lek Rexetin 20. Czy ma on wpływ na poziom cukru? Powinnam go zmienić na inny? Pozdrawiam, Krystyna
KOBIETA, 70 LAT ponad rok temu

Szanowna Pani, Diaprel jest przedstawicielem grupy leków, które zmniejszają stężenie glukozy we krwi, zwiększając wydzielanie insuliny z komórek beta wysp trzustkowych. Dlatego warunkiem ich skutecznego działania jest obecność aktywnych komórek beta. Stosując leki tej grupy możemy obserwować dwa rodzaje oporności na ich działanie. Pierwszy, gdy mamy pierwotną nieskuteczność – od początku terapii, mimo zwiększenia dawek nie obserwujemy skutecznego działania. Prawdopodobnie z tym zjawiskiem mamy do czynienia w Pani przypadku. Wtórna nieskuteczność jest wtedy, gdy po kilku latach skutecznego działania leki przestają dawać efekty. Prawdopodobnie, ze względu na ograniczoną skuteczność,

Pani lekarz prowadzący zareagował prawidłowo zwiększając dawkę leku. Jeżeli mimo tego profil glikemii jest nadal niezadowalający, należy uznać leki z tej grupy za nieskuteczne i wdrożyć inny rodzaj terapii. Wzrost wartości glikemii i nieskuteczność leków doustnych może towarzyszyć różnym stanom chorobowym, np. infekcjom. Sprawą do wyjaśnienia jest również redukcja masy ciała. Zawsze trzeba się zastanowić, czy zmniejszenie masy ciała wynika z Pani ograniczeń dietetycznych, czy jest niezamierzona i towarzyszy np. nadczynności tarczycy. Nie ma przeciwskazań do stosowania Rexetinu.

Diabetolog, autor wielu prac naukowych poświęconych diabetologii i nadciśnieniu tętniczemu.
0

Proszę też pamiętać Jednym z powszechnych ale mało znanych i niedocenianych komplikacji zaburzeń gospodarki węglowodanowej jest polineuropatia cukrzycowa. Około 90% wszystkich chorych na cukrzycę choruje również na polineuropatię cukrzycową. Polineuropatią nazywamy uszkodzenie nerwów obwodowych. Polineuropatia może przebiegać skrycie i ujawniać się w różnie długim okresie od momentu rozpoznania cukrzycy. Najczęściej pierwszym i głównym objawem jest ostry, piekący i przeszywający ból zlokalizowany jako „ skarpetki”. Bólom towarzyszy mrowienie i drętwienie kończyn, uczucie ich oziębienia, często przeczulica skóry kiedy to lekki dotyk powoduje ból. Po pewnym czasie pojawiają się zaburzenia czucia w kończynach. Objawy nasilają się nocą. Diagnostyką i leczeniem zajmują się niektórzy neurolodzy. Proszę pamiętać o kontroli

Specjalista w dziedzinie neurologii.
0
Magdalena Mroczek
77 poziom zaufania

Diaprel czyli glikalzyd stosuje się w przebiegu cukrzycy. Glikazyd jest pochodną sulfonylomocznika. Jest to lek hipoglikemizujący, stymulujący uwalnianie insuliny z komórek typu beta trzustki. Oznacza to, ze warunkiem działania leku jest obecność "działających" jeszcze komórek beta. Lek przyjmuje się doustnie i wchłania się on dobrze z przewodu pokarmowego. Jego stężenie rośnie we krwi stopniowo, aż do 6 godzin po podaniu, a następnie między 6 a 12 godziną po podaniu osiąga on maksymalne stężenie. Lek stosuje się w leczeniu cukrzycy typu 2 u dorosłych, gdy ćwiczenia fizyczne i dieta zawodzą. Trzeba pamiętać, że przy przyjmowaniu tego preparatu trzeba regularnie spożywać posiłki. Lekarz postąpił prawidłowo zaczynając leczenie od niewielkiej dawki, a potem zwiększając ją stopniowo. Czy w ostatnim czasie zwiększyła Pani aktywność fizyczną? Czy przyjmuje Pani lek i posiłki regularnie? Czy nie było znaczących zmian w diecie, w częstości i ilości przyjmowanych posiłków? Czy wystąpiło przeziębienie lub gorączka? Te czynniki mogą mieć wpływ na zwiększenie się poziomu cukru. Jeśli nie, po prostu organizm nie odpowiada dobrze na ten lek i trzeba zgłosić sie do lekarza. W cukrzycy dopuszczalne jest stosowanie jest wielu leków, być może u Pani trzeba będzie rozpocząć leczenie insuliną. Na pewno musi się Pani skonsultować z Pani diabetologiem, bo to on musi zmienić lek i dostosować dawkowanie do poziomu cukrów we krwi. Rexetin nie ma wpływu na przyjmowanie diaprelu.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety