Otręby owsiane - właściwości, odchudzanie, jak jeść otręby

Kolejna dieta odchudzająca nie przynosi efektów? Nie wszystko od razu, spróbuj sięgnąć po otręby owsiane, a efekt będzie szybko zauważalny. Otręby owsiane są powszechnie dostępnym produktem, często niedocenianym. Kompleksowo pokrywają zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze, dlatego też zdrowa dieta sportowców i osób będących na diecie zawsze uwzględnia je w jadłospisie.

spis treści

1. Otręby owsiane - właściwości

Rynek oferuje otręby pszenne i otręby owsiane, trudniej dostępne są otręby żytnie. Otręby pszenne ze względu na dużą zawartość błonnika oraz niewielką ilość przyswajanych cukrów mocno aktywizują metabolizm, skracają czas przebywania jedzenia w przewodzie pokarmowym, działając jako naturalny środek poprawiajacy perystaltykę jelit.

Otręby pszenne zazwyczaj dodatkowo się praży w celu podniesienia walorów smakowych i odżywczych. W porównaniu z owsianymi, otręby pszenne mają duży współczynnik indeksu glikemicznego, dlatego nie są stosowane w dietach niskoglikemicznych.

Z kolei otręby owsiane są zdecydowanie łatwiej przyswajalne przez organizm, są rozpuszczalne w wodzie, przez co ulegają całkowitemu rozkładowi (otręby pszenne posiadają nierozpuszczalny błonnik i są wydalane z organizmu wraz z wodą i składnikami przemiany materii).

Ideologia zdrowego jedzenia
Ideologia zdrowego jedzenia

Ortoreksja, czyli pogoń za zdrowym odżywianiem, to efekt oddziaływania kultury masowej i jej wymogów...

zobacz galerię

Główna zaleta otrębów owsianych to skuteczne obniżanie poziomu cholesterolu we krwi, pochłaniają tłuszcz, który wraz z nimi jest wydalany z organizmu. Podstawowe składniki pokarmowe otrębów owsianych to: węglowodany, białko, tłuszcze, witaminy, sole mineralne i błonnik.

2. Otręby owsiane - odchudzanie

Otręby owsiane są źródłem dużych ilości błonnika (aż 19% rozpuszczalnego błonnika pokarmowego), który skutecznie oczyszcza organizm człowieka ze szkodliwych produktów przemiany materii, przeciwdziałając tym samym powstawaniu wielu chorób przewodu pokarmowego.

Otręby owsiane poprawiają pracę jelit oraz, co najważniejsze, wchłaniając wodę, pęcznieją i wypełniają żołądek, likwidując na długo uczucie głodu. Opóźniają moment, w którym pożywienie opuszcza żołądek i tym samym utrzymują poczucie sytości. Czy to nie skuteczny sposób na odchudzanie?

Zobacz także:

3. Otręby owsiane - jak jeść otręby?

Dobroczynny wpływ otrębów na odchudzanie można uzyskać przy systematycznym, codziennym ich spożywaniu. Należy wprowadzać je do codziennego jadłospisu powoli, małymi ilościami, regularnie zwiększając zapotrzebowanie. Na początku wystarczą 2-3 łyżeczki dziennie do jogurtu, mleka czy kefiru. Wraz z otrębami należy zwiększyć spożycie wody niegazowanej (do 2 l dziennie).

Zbyt duża ilość otrębów dziennie może doprowadzić do bólu brzucha, wzdęć i zaparć. Otręby można wykorzystywać przy wielu okazjach, np. dodawać je do wzbogacenia zup, surówek, sałatek, a nawet deserów. Ostatnio coraz powszechniejsze staje się używanie otrębów jako panierki do kotletów mięsnych.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy