Zapytaj lekarza

1 , 0 2 7 , 6 4 5

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jaka dieta byłaby najlepsza?

Witam, pisałam tu już na temat nadwagi, czy taką ową posiadam - na szczęście nie, aczkolwiek się "zbliżam". Ja bym chciała się tak za bardzo nie "zbliżać", bo jest to nie bezpieczne dla mego organizmu i nieestetyczne, tzw. cellulit wygląda okropnie. Odkąd mi poradzono, zmieniłam jadłospis, ale nie mogłam zrobić tego drastycznie, więc wprowadziłam śniadania i wykluczyłam kofeinę z mego jadłospisu. Pora go przedstawić, otóż on: śniadanie - rogalik z czekoladą (ok. godziny w pół do siódmej), obiad - zupa - rosół czy pomidorowa (ok. godziny szesnastej, siedemnastej), kolacji nie jem, a jeżeli to trzy do czterech godzin przed snem i są to trzy kromki chleba pełnoziarnistego. Pomiędzy wyżej wymienionymi czynnościami nic nie jem i praktycznie nie piję. Za bardzo mi się nie chce ćwiczyć (dwa razy w tygodniu zajęcia WF-u i raz samoobrony). Mam 16 lat, 157 cm wzrostu i 58 kg wagi. Chcę się odchudzać, ale skuteczną dietą, która nie będzie zbytnio szkodliwa dla organizmu. Proszę, błagam szanownego eksperta o w miarę, jak na możliwości, odpowiedź i pozdrawiam.
16 LAT ponad rok temu

Błędy w dietach odchudzających

Witam,

Twoje BMI wynosi 23,57. Odpowiada to 75-90 centylowi (bliżej 90 centyla). Twoja masa ciała jest prawidłowa, aczkolwiek rzeczywiście zbliżasz sie w kierunku nadwagi.

Odnośnie cellulitu, polecam artykuł: http://abczdrowie.pl/kilka-sposobow-na-zlikwidowanie-cellulitu.

To, co możesz zrobić, to wyeliminować "bomby kaloryczne": cukier dodawany do kawy i herbaty, kolorowe, słodzone napoje gazowane i soki z dodatkiem cukru, tłuste wędliny, serki topione, serki typu fromage, feta, sery żółte, tłuste, zawiesiste zupy (śmietanę można zastąpić np. jogurtem 0%), tłuste placki, kotlety, kluski, fast foody, ciasta, ciasteczka, smażone potrawy (zwłaszcza w panierce, która chłonie tłuszcz jak gąbka).

W Twojej diecie codziennie powinno znaleźć się miejsce na:

  • warzywa,
  • owoce,
  • produkty zbożowe (najlepiej pełnoziarniste),
  • chude mięso/jaja/nasiona roślin strączkowych (wymiennie),
  • mleko i nabiał (mogą być odtłuszczone),
  • tłuszcze (masło,margarynę, oleje roślinne).

    Zalecam unikanie spożywania potraw smażonych, tłustych. Konieczna będzie rezygnacja z żywności typu fastfood, słodyczy, cukru.

    Zamiast kolorowych napojów gazowanych polecam picie wody niegazowanej, herbaty zielonej, czerwonej, czarnej. Soki owocowe dobrze jest rozcieńczać wodą. Korzystne będzie zrezygnowanie ze słodzenia herbaty.

    Zupy nie powinny być zabielane. Należy zrezygnować z tłustych sosów. Dobrym pomysłem mogą być sałatki i surówki. Należy jednak wystrzegać się dużych ilości kalorycznych dodatków: awokado, grzanek, sosów, orzechów. Trzeba pamiętać o umiarze. Kalorycznym dodatkiem będzie również majonez, stąd nie polecam jego dodawania.

    W ramach przekąsek można jeść sałatki owocowe z dodatkiem jogurtu naturalnego, musy owocowe, koktajle na bazie odtłuszczonego mleka/kefiru/maślanki i owoców, jogurty, owoce, warzywa, batony zbożowe.

    Naprawdę warto, abyś zmobilizowała się do ćwiczeń! Znacząco przyśpieszają efekty diety. Możesz to łatwo sprawdzić. Unikaj niezdrowej żywności, jedz regularnie i codziennie poświęć na aktywność co najmniej 30 minut (ćwiczenia znajdziesz na www.abccwiczenia.pl). Spisz swoje wymiary w dzienniczku i sprawdź je po miesiącu. Na pewno zauważysz różnicę.

    Piramidę Zdrowego Żywienia znajdziesz na:http://www.izz.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=5&lang=pl#piramida dzieci.

    Zalecałabym spożywanie 5 posiłków dziennie:

  • śniadanie, obiad, kolacja jako posiłki główne, o większej kaloryczności,
  • II śniadanie, podwieczorek - mniejsze, o mniejszej kaloryczności, w formie przekąsek.
    Ostatni posiłek zalecałabym na 2-3 godziny przed snem. Przynajmniej 1 posiłek powinien być ciepły. Nie można zapominać o śniadaniu. Posiłki powinny być spożywane w spokoju, powoli. Należy dokładnie żuć każdy kęs. Od stołu dobrze jest odejść z niedosytem – uczucie sytości pojawia się dopiero po pewnym czasie.

    Zamiast słodyczy - postaw na zdrowe przekąski: http://portal.abczdrowie.pl/zdrowe-i-smaczne-przekaski.

    POZDRAWIAM

     

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy