Burak - właściwości i zastosowanie

Popularny i często niedoceniany burak powoli wraca do łask i częściej trafia na nasze stoły. Niepozorne warzywo jest nie tylko smaczne, ale również bardzo zdrowe. Obniża ciśnienie i wzmacnia odporność, a ponadto możemy je przyrządzić na wiele sposobów.

1. Historia buraka

Burak to roślina uprawna wywodząca się z dzikiej odmiany pochodzącej z Bliskiego Wschodu. Istnieje kilka odmian, spośród których wyróżniamy m.in. buraka liściowego (czyli botwinę) oraz korzeniowego.

Wśród bulwiastych odmian znajdują się buraki cukrowe (wykorzystywane do produkcji cukru), pastewne (stanowiące pożywienie dla zwierząt hodowlanych) oraz buraki ćwikłowe, które trafiają na nasze talerze.

Zobacz film: "Cała prawda o multiwitaminach"

Buraki uprawia się głównie w celach spożywczych, ale nie tylko. Pozyskuje się z nich naturalny barwnik wykorzystywany głównie do barwienia produktów spożywczych. Dzięki bogactwu witamin i minerałów, buraki są też cenionym składnikiem farmaceutycznym, a nawet surowcem kosmetycznym.

2. Wartości odżywcze buraka

Burak ma bardzo mało kalorii – tylko 38 kcal w 100 g produktu. Jest za to bogaty w witaminy i minerały. Korzeń buraka zawiera witaminy C, B1, kwas foliowy, witaminę A oraz beta-karoten.

Znajdziemy w nim również bardzo dużo różnych składników mineralnych, m.in. żelazo, wapń, potas, mangan, magnez, miedź, fluor oraz sód. Zawiera również dwa rzadko występujące składniki: rubid i cez.

3. Właściwości lecznicze buraka

Polska jest obecnie jednym z największych producentów buraków na świecie. Warzywo to jest u nas tanie i łatwo dostępne, jednak zdecydowanie za rzadko po nie sięgamy. Warto to zrobić nie tylko ze względu na smak, ale również wartości zdrowotne.

Zwłaszcza sok z buraków to jeden z najlepszych produktów dla osób z nadciśnieniem. Wysoka zawartość potasu i magnezu sprawia, że skutecznie obniża ciśnienie krwi, a także zapobiega oraz leczy schorzenia układu krążenia oraz serca.

Regularne jedzenie buraków pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu oraz kondycję naczyń krwionośnych, co przekłada się na zdrowie układu krążenia.

Buraki są bardzo polecane osobom cierpiącym na anemię, ponieważ są dobrym źródłem żelaza. Poza tym substancje zawarte w warzywach poprawiają jakość oraz stymulują produkcję czerwonych ciałek krwi, a także naturalnie oczyszczają krew.

Piękny, intensywny czerwony kolor warzywa to zasługa naturalnego barwnika – betaniny. Substancja ta jest silnym przeciwutleniaczem i skutecznie chroni przed wolnymi rodnikami.

Właśnie z tego powodu już od dawna burak jest uważany za jeden z najlepszych naturalnych produktów do walki z rakiem. Buraki nie tylko zapobiegają nowotworom, ale również pomagają organizmowi w trakcie chemioterapii.

Chcesz schudnąć i oczyścić organizm z toksyn? Burak to warzywo dla ciebie, ponieważ ma mało kalorii, a przy tym zawiera błonnik.

Buraki w diecie przyspieszają przemianę materii, hamują apetyt i pomagają szybciej pozbywać się toksyn. Jedzenie buraków działa jak detoks – warzywo to wspiera wątrobę, jelita oraz nerki w skutecznym i szybkim wydalaniu wszystkich zbędnych i szkodliwych produktów z naszego organizmu.

Ostatnio dużo się mówi o zakwaszeniu organizmu oraz towarzyszącym mu dolegliwościom oraz problemom z wyglądem skóry. Burak ma właściwości zasadotwórcze, co oznacza, że neutralizuje kwasy pochodzące z nadmiernego spożycia mięsa, pieczywa, słodyczy, kawy i herbaty.

Likwiduje też zgagę oraz łagodzi... kaca. Jeśli po imprezie budzimy się z bólem głowy, nudnościami i jesteśmy osłabieni, to powinniśmy zacząć dzień od szklanki soku z buraków lub wypić barszczyk.

Dzięki bogactwu witamin, minerałów i antyoksydantów buraki świetnie wpływają na odporność. W okresie jesienno-zimowym warto profilaktycznie jeść więcej buraków albo sięgać po świeżo wyciskany sok z marchwi i buraków, by uniknąć sezonowych infekcji. Jeśli jednak nie uda nam się uniknąć przeziębienia, to również powinniśmy skorzystać z uzdrawiającej mocy buraków. Betanina skutecznie likwiduje wirusy wywołujące chorobę. Poza tym syrop z buraka działa wykrztuśnie, łagodzi stany zapalne gardła oraz świetnie radzi sobie z kaszlem.

4. Jak jeść buraka?

Najwięcej cennych substancji z buraka zyskamy, jedząc warzywo na surowo. Świetnie nadaje się do surówek oraz sałatek (dobrze komponuje się z różnymi serami, np. oscypkiem czy fetą). Jeśli lubimy kuchenne eksperymenty, to powinniśmy przygotować carpaccio z buraka, które na pewno zachwyci każdego smakosza.

Buraka najbardziej znamy z lubianej zupy, czyli barszczu, a także dodatku do mięs i pasztetów – ćwikły. Buraki dobrze sprawdzają się w przetworach, a ich miąższ można wykorzystać nawet do ciasta czekoladowego!

Liście buraków to popularna wiosną i latem botwina, z której przygotowuje się chłodnik, zupę oraz dodaje na świeżo do sałatek.

Moda na koktajle i świeżo wyciskane soki sprawiła, że miłośnicy zdrowego odżywiania odkryli buraka na nowo. Korzeń buraka idealnie nadaje się do wyciskania, a sok z buraków to bomba witamin i antyoksydantów.

Można pić sok wyłącznie z czerwonych bulw lub łączyć go z innymi warzywami i owocami, np. marchewką, jabłkiem, pomarańczą.

O potasie i nnych składnikach mineralnych porozmawiaj na naszym forum. Zapraszamy do dyskusji.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!