Zapytaj lekarza

1 , 0 1 5 , 8 7 6

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czy od antykoncepcji się tyje?

Czy to prawda, że od tabletek antykoncepcyjnych się tyje? Czy polega to tylko na tym, że bardziej chce się jeść?

ponad rok temu

Środki antykoncepcyjne budzą wiele obaw przed przyrostem masy ciała. Chociaż nie znaleziono rzeczywistych mechanizmów, które mogłyby prowadzić do otyłości wśród kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną, to jednak przyrost masy ciała jest jedną z najczęstszych przyczyn rezygnacji z jej stosowania. Rzeczywiście starsze preparaty o wysokiej zawartości estrogenów mogą zaostrzać apetyt, powodować zatrzymywanie wody w organizmie oraz powiększenie piersi i prawdopodobnie stąd wynika ten pogląd. Współczesne badania wykazały, że obecnie przepisywane niskodawkowe preparaty antykoncepcyjne nie powodują przyrostu masy ciała. Ze względu na obawy kobiet stosujących OC należy zwracać im uwagę na przestrzeganie prawidłowej diety i konieczność regularnej aktywnośćci fizycznej. Istnieje jednak wiele innych leków, które mogą bezpośrednio lub pośrednio zwiększać masę ciała. Należą do nich np.: leki psychotropowe stosowane w leczeniu zaburzeń psychicznych, które pobudzają ośrodek głodu w mózgu, niektóre środki przeciwdepresyjne (leki trójpierścieniowe, inhibitory monoksygenazy, mirtrazapina) wzmagające apetyt zwłaszcza na produkty słodkie i bogate w tłuszcz, leki przeciwpadaczkowe (kwas walproinowy, kabamazepina, okskarbazepina, wigabatryna), insulina oraz inne leki przeciwcukrzycowe, leki sterydowe, androgeny (testosteron), sterydy anaboliczne oraz leki przeciwhistaminowe.

Dietetyk, współautorka książki pt. „Leki i pożywienie – interakcje”.
0

Witam. Leki antykoncepcyjne mogą, lecz nie muszą, zwiększać łaknienie. Powodują natomiast zatrzymacie wody w organizmie, stąd właśnie przybieranie na wadze. Pozdrawiam.

Położna, która pracuje na oddziale położniczym w Szpitalu Miejskim w Rudzie Śląskiej.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety